BepiColombo

Organizacja: ESA
Start: 2018
Cel: Merkury
Strona misji: BepiColombo | ESA

Danych o Merkurym nigdy za wiele! Przez ostatnie lata świat bezustannie patrzył w stronę Marsa i dalej położonych obiektów, zupełnie zapominając o tych, które znajdują się między nami a Słońcem. Czasami tylko rzucaliśmy okiem na Wenus, ale zupełnie zapominaliśmy o najbliższej naszej gwieździe planecie. Ludzie z ESA i JAXA postanowili to jednak zmienić, a zorganizowana przez nich misja ruszy już za nieco ponad rok! Dwa niezależne orbitery ( Mercury Planetary Orbiter oraz Mercury Magnetospheric Orbiter) dotrą na miejsce około roku 2025. Wtedy to poddadzą dokładnej analizie magnetosferę Merkurego oraz jego powierzchnię, wykonując szczegółowe mapy topograficzne. Sprawdzona zostanie również poprawność… ogólnej teorii względności! Otrzymamy również najlepsze w historii zdjęcia powierzchni planety. Wyzwaniem dla naukowców będzie między innymi zniwelowanie negatywnych efektów wywoływanych przez skrajne różnice temperatury, spowodowane przez tak bliską odległość od Słońca.

Mars 2020

Start: 2020
Cel: Mars
Strona misji: Mars 2020 Rover

Oczywiście nie może się obyć bez Marsa (ponownie)! Już za niecałe 3 lata planowane jest rozpoczęcie kolejnej marsjańskiej misji, której centralnym punktem będzie łazik. Po łaziku, który dotrze na powierzchnię Czerwonej Planety w lutym 2021 roku, nie spodziewamy się co prawda rewolucyjnych odkryć, ale z pewnością będziemy dokładnie śledzić jego poczynania. Zdjęcia, dane dotyczące temperatury i składu chemicznego, oraz poszukiwania śladów wody i niegdysiejszego życia, to tylko niektóre z celów łazika. Maszyna będzie łudząco podobna do działającego obecnie Curiosity Rover, co powinno znacząco obniżyć ogromne koszty, bez negatywnego wpływu na wyniki badań i obserwacji. Warto również wspomnieć, że łazik spróbuje wyprodukować tlen z wykorzystaniem marsjańskiej atmosfery! Będzie to przydatne przy planowanych misjach załogowych.

Psyche

Cel: Psyche
Strona misji: Psyche | JPL, NASA

Do startu sondy poczekamy jeszcze co prawda co najmniej 5 lat, lecz warto się nią zainteresować już teraz. Konstruowana obecnie w Kaliforni, z kamerami, spektrometrami i magnetometrami na pokładzie, wyruszy w długą podróż do planetoidy Psyche. Czemu właśnie do niej? Naukowcy podejrzewają, że ów obiekt, orbitujący pomiędzy Marsem a Jowiszem, jest pozostałością pierwotnych budulców naszego Układu Słonecznego, czyli zlepkiem okruchów skalnych, lodowych i metalicznych! Jego dokładne przebadanie pozwoli być może na poznanie budowy jąder protoplanet, do których niegdyś zaliczała się również Ziemia. Pokryta metalem powierzchnia Psyche od lat budzi zainteresowanie osób badających historię naszego kosmicznego podwórka. Co więcej, sonda wykorzysta innowacyjny sposób komunikacji, jakim jest Deep Space Optical Communication (DSOC). Pozwoli on na nawiązywanie połączenia nie przez fale radiowe, ale dzięki… wiązkom fotonów! Lot do planetoidy potrwa niestety aż 4 lata. Nie pozostaje nic innego jak tylko czekać do 2026 roku!

Europa Clipper

Cel: Europa
Strona misji: Europa Clipper | JPL, NASA

Nie. Niestety nie wylądujemy na Europie. Jeden z głównych księżyców największej planety w naszym Układzie Słonecznym jest, wraz z Enceladusem, najlepszym kandydatem na znalezienie śladów pozaziemskiego życia. Ukrytemu pod dziesiątkami kilometrów lodu oceanowi przyjrzymy się jedynie z daleka. Chcąc uniknąć zbyt dużych dawek promieniowania pochodzącego od Jowisza, sonda będzie orbitować nie wokół Europy, ale wokół samego gazowego olbrzyma. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, sonda zdoła również przelecieć przez wyrzucaną w przestrzeń kosmiczną wodę i zbadać dokładnie jej skład! Analizie poddana zostanie również powierzchnia i śladowe ilości atmosfery księżyca. Europa Clipper dokonałaby 45 przelotów nad powierzchnią Europy, z których najbliższy minąłby księżyc o… 25 kilometrów!!! Czy tak bliska odległość nie okazałaby się katastrofalna w skutkach? Na ten moment dokładna data startu nie jest jeszcze znana, ale wiemy, że ma nastąpić w bliżej nieokreślonych latach dwudziestych.

JUICE

juiceESA

Organizacja: ESA
Cel: Europa, Ganimedes, Kallisto, Jowisz
Strona misji: JUICE | ESA

Nie tylko NASA chce poszukiwać śladów życia na księżycach Jowisza. Europejska Agencja Kosmiczna ma jeszcze bardziej ambitny plan: zbadanie aż trzech z czterech głównych satelitów największej planety w Układzie Słonecznym oraz jej samej. Ganimedes i Kallisto zostaną dokładnie zmapowane. Badaniom poddana zostanie również ich geologia, pola magnetyczne i przede wszystkim ukryte pod lodowymi pokrywami oceany. Jeśli zaś chodzi o Europę, sonda przyjrzy się zamarzniętej wodzie pod względem występowania w niej życia oraz spróbuje uchwycić dźwięk pękającego lodu. Całe przedsięwzięcie ma nam również dostarczyć informacji na temat formowania się gazowych olbrzymów i ich księżyców. Co za tym idzie, pod lupę (lub raczej – obiektyw) pójdzie również sam Jowisz!

Kamil Serafin

Student Automatyki i Robotyki, członek Klubu Astronomicznego Almukantarat. Zastępca redaktor naczelnej portalu AstroNET w latach 2017-2020.