Galaktyka spiralna widziana przez teleskop w oserwatorium La Silla

Ta przepiękna galaktyka oznaczana jest jako NGC 1964 i odnaleźć ją można w gwiazdozbiorze Zająca. Znajduje się w odległości około 70 milionów lat świetlnych od Ziemi. Galaktyka ta posiada jasne, gęste jądro, które otoczone jest owalnym skupiskiem gwiazd. Wokół wewnętrznej struktury rozciągają się charakterystyczne dla tego typu obiektów spiralne ramiona. Jednak to nie one, lecz właśnie jasne jądro galaktyki przykuło uwagę astronoma Williama Herschela w nocy 20 listopada 1784 roku, co doprowadziło do sklasyfikowania tego obiektu w katalogu NGC (New General Catalogue).

NGC 1964 obserwowana z Ziemi widoczna jest na obszarze nieba dość bogatym w gwiazdy. Są to gwiazdy znajdujące się znacznie bliżej nas, lecz widoczne w tym samym kierunku, co galaktyka. Z tego względu wyglądają na znacznie większe i jaśniejsze, niż poszczególne gwiazdy składające się na galaktykę NGC 1964.

Zdjęcie zostało wykonane za pomocą kamery szerokokątnej zamontowanej do teleskopu w obserwatorium La Silla w Chile. Za pomocą tego sprzętu astronomowie mogą obserwować jeszcze bardziej odległe i ciemniejsze galaktyki: nawet do 40 milionów razy słabsze, niż obiekty, które można dostrzec gołym okiem.

Katarzyna Mikulska