Pulsed Plasma Thrusters (PPT) to nowa generacja odrzutowych silników manewrowych zainstalowana na pokładzie należącego do NASA satelity EO-1. Silniki te mogą pozwolić zaoszczędzić na wadze i paliwie oraz ograniczyć zużycie energii elektrycznej. Właśnie przechodzą pierwsze testy.

Przez 4 godziny dwa umieszczone naprzeciw siebie silniki manewrowe PPT kontrolowały nachylenie (orientację „góra”-„dół”) 529-kilogramowego satelity EO-1, kiedy ten wykonywał kilka obiegów wokół Ziemi. Wkrótce wykonane zostaną dodatkowe testy prezentujące umiejętności i charakterystyki silników.

PPT to unikalny elektromagnetyczny system napędowy wykorzystujący niewielkie sztabki stałego teflonu jako paliwo. Impulsy elektryczne trwające zaledwie jedną tysięczną sekundy przekształcają drobną część teflonu w naładowany gaz który jest przyspieszany i wyrzucany z silnika. Każdy impuls prowadzi do zmiany pędu odpowiadającej pędowi spinacza do papieru zrzuconego z wysokości kilkunastu milimetrów.

Ponieważ PPT wykorzystuje siły elektomagnetyczne (co umożliwia fakt, iż gaz jest naładowany) system jest trzykrotnie wydajniejszy pod względem zużycia paliwa niż konwencjonalny napęd chemiczny.

PPT umożliwiają też bardziej precyzyjną kontrolę orientacji niż koła zamachowe, mają też nad nimi taką przewagę, iż mogą służyć do precyzyjnych zmian wysokości lotu.

Chuck Zakrzewski, inżynier systemów napędowych w należącym do NASA Goddard Space Flight Center sądzi, że PPT umożliwi zastąpienie kół reakcyjnych i klasycznych silników manewrowych jednym systemem kontroli wysokości i orientacji. Pozwoliłoby to ograniczyć wagę i koszty urządzeń. Naukowcy pracujący nad systemem zwracają uwagę na jego precyzję, oszczędność materiału napędowego i energii oraz niewielki rozmiar.

Autor

Marcin Marszałek