Publikujemy wspomnienia Radosława Ziombera z obozu letniego, który odbył się w sierpniu w Gorcach. Miło w czasie chłodnej jesieni powspominać ciepłe lato.

20 sierpnia rozpoczął się obóz obserwacyjny GZZ (organizacji zajmującej się badaniem minimów Gwiazd Zmiennych Zaćmieniowych). Ja uczestniczyłem w pierwszym turnusie. Całe zdarzenie miało miejsce w obserwatorium na Suhorze w przepięknych Gorcach. Po przejściu pewnego dystansu od wyciągu krzesełkowego (wychodzącego z Koninek) do obserwatorium, przywitał mnie w nim przemiły organizator „obozu” i „szef” GZZ – Pan Waldemar Ogłoza.

Było to już trzecie zebranie członków GZZ-tu (pierwsze odbyło się w Ośrodku Wypoczynkowym w Koninkach koło Suhory 6 i 7 października 2001 roku, uczestniczyło w nim 20 osób, a drugie, w którym brałem udział, w okresie 12-16 lipca 2002 roku). W pierwszym „turnusie” tegorocznego zjazdu uczestniczyło trzech miłośników astronomii: Panowie Bernard Markowski, Piotr Ossowski i niżej podpisany – Radosław Ziomber (wraz z opiekunem – jestem niepełnoletni).

Spotkanie GZZ na Suhorze (II)

Uczestnik spotkania obserwatorów gwiazd zmiennych zaćmieniowych (sierpień 2003 roku) na tle teleskopu w obserwatorium na Suhorze.

Pierwszego dnia czas spędziliśmy na długich rozmowach na temat naszej pasji – astronomii oraz oczywiście nocnych obserwacjach nieba (w tym kilku za pomocą 60 cm teleskopu Carl Zeiss Jena zamontowanego „pod kopułą” obserwatorium). Najciekawszym zjawiskiem tej nocy było zakrycie gwiazd 67 Tau (5,27 magnitudo) i kappa Tau (4,2 magnitudo) przez jasny brzeg Księżyca. Nam udało się zaobserwować zakrycie tej drugiej (przybliżony czas zakrycia – 1:11:30) i odkrycie pierwszej (około 1:54:42). Obserwowaliśmy też kilka meteorów o godzinach (naszym głównym celem były gwiazdy zmienne, więc nie są to obserwacje wykonywane dokładnie i bez przerwy): 1:51, [przerwa w obserwacjach meteorów], 3:00, 3:02, 3:06, 3:36, 3:41, 3:52. Wyraźnie widać „grupowanie się” meteorów.

Drugiej doby niestety elektrownia „zastrajkowała” – w budynku generalnie odciętym od świata brak prądu oznaczał nie tylko „ciemność”, lecz również brak wody, gdyż pompowana jest ona ze studni. Noc spędziliśmy przy ognisku, a następnie wykonaliśmy (właściwie zrobił to Piotrek – ja pełniłem rolę asystenta 🙂 obserwacje minimum jednej gwiazdy zmiennej (oczywiście zaćmieniowej 🙂 Następnego dnia niestety wyjechałem do domu.

Spotkanie GZZ na Suhorze (III)

Uczestnicy spotkania obserwatorów gwiazd zmiennych zaćmieniowych (sierpień 2003 roku) przy ognisku, w dniu w którym światła pozbawione były: Nowy Jork (USA), Toronto (Kanada) i Koninki (Gorce, Polska) 🙂

Wszystkich miłośników obserwacji gwiazd zmiennych zaćmieniowych zachęcam do kontaktu z Panem Waldemarem Ogłozą (Katedra Astronomii, Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie ul. Podchorążych 2, 30-086 Kraków) i odwiedzenia strony GZZ.