Wiele intrygujących obserwacji zostało poczynionych przez marsjańskie łaziki. Jednym z najbardziej interesujących zaobserwowanych zjawisk nie jest związane z geologią ale z marsjańską atmosferą i obiektem poruszającym się w niej.

Na początku naukowcy operujący łazikami uważali, że kamera zarejestrowała przelot szybko poruszającego się statku kosmicznego, prawdopodobnie orbitera Vikinga, który nadal krąży wokół Czerwonej Planety.

Początkowo sądzono, że niewielka smuga na niebie jest starym statkiem kosmicznym. Na orbitach wokół Marsa jest wiele złomu” – powiedział Steve Squyres z Cornell University w Ithaca.

Jednak grupa naukowców z Francji zaproponowała inną możliwość, która została przedstawiona na zebraniu American Astronomical Society. Naukowcy przestudiowali przewidywane czasy i jasności deszczów meteorów na Marsie. Wywnioskowali, że Spirit zauważył spadającą gwiazdę.

Położenie strugi na niebie wskazuje na radiant jednego z deszczu meteorów. Zauważyliśmy marsjański meteor” – powiedział Squyers.