Odkrycia dokonane niedawno przez ESO i NASA doprowadziły do wyodrębnienia nowej klasy planet pozasłonecznych o masie w przedziale od 10 do 20 mas Ziemi. Za masę graniczną tej klasy planet wybrano masę Neptuna.

Jedna z nowo odkrytych przez naukowców z NASA planet wchodzi w skład układu planetarnego 55 Cancari i stanowi czwartą odkrytą w tym układzie satelitę gwiazdy centralnej. Jest to jedyny znany nam poczwórny układ planetarny.

Planeta w układzie 55 Cancari jest drugą odkrytą przez zespół badawczy NASA w ostatnich czasie. W skład amerykańskiej grupy Docent Paul Butler z Instytutu Carnegie w Waszyngtonie Geoffrey Marcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, a także Barbara McArthur z Uniwersytetu stanu Teksas.

Odkrycie planet mniejszych od Neptuna odwodzi, że gazowe olbrzymy nie są jedynymi planetami występującymi poza naszym układem planetarnym.” Mówi G. Marcy. Jej kolega z zespołu P. Butler dodaje „Z czasem dostrzegamy coraz mniejsze i mniejsze planety. Zaobserwowanie planet o rozmiarach Ziemi jest wyzwanie stojącym teraz przed nami następnym wyzwanie.

Przyszłe misje kosmiczne NASA takie, jak KEPLER, Space Interferometry Mission, czy Terrestrial Planet Finder, mają na celu znalezienie planet pozasłonecznych o parametrach podobnych do ziemskich.

Wizja artystyczna nowoodkrytej planety orbitującej w układzie Gliese 436. Gwiazda macierzysta w tym układzie jest karłem klasy M, którego masa stanowi dwie piąte masy Słońca. Na ilustracji ma on barwę czerwoną, poniważ jej temperatura jest znacznie niższa od Słońaca. Planeta przedstawiona została jako gazowy olbrzym, chociaż nie możemy w stuprocentach wykluczyć, że mamy doczynienia z tworem skalnym. Temperaturę powierzchni planety oszacować można na około 370 sotpni Celsjusza.

Obydwie nowo odkryte planety okrążają gwiazdę macierzystą po bardzo wąskiej orbicie. Pierwsza z planet obiegająca gwiazdę Gliese 436 dokonuje swojej okołogwiezdnej podróży 2,5 doby promień orbity planety jest wielokrotnie mniejszy od odległości Ziemia Słonce i wynosi zaledwie 4,1 miliona kilometrów. Jest to dość rzadki przykład układu planetarnego wokół karła klasy M czternastokrotnie masywniejszego od Słońca, do tej pory znany jest nam tylko jeszcze jeden podobny układ. Gwiazda Gliese 436 położona jest w bliskim otoczeniu słońca, w odległości 30 lat świetlnych, konstelacji lwa.

Planeta wirującą wokół 55 Cancri, którą udało się odkryć McArthur, okrąża gwiazdę centralną w ciągu w ciągu 3 dób w odległości 5,6 miliona kilometrów. Okresy obieru pozostałym trzech w tym układzie są odpowiednio dłuższe i wynoszą 15, 44 oraz 4,520 dni. Bardzo ciekawe własności wykazuje zwłaszcza ostatnia z wymienionych planet. Odkryli ją Marcy i Butler w 2002 roku i jest to obecnie jedyny znany nam gazowy olbrzym okrążający gwiazdę centralną w odległości równie dużej jak w naszym Układzie Słonecznym Jowisz. Wiek gwiazda 55 Canci ocenia się na około 5 miliardów lat. Jej jasność absolutna jest nieznacznie większa od Słońca, od którego jest odległa o 41 lat świetlnych w kierunku konstelacji Raka. „55 Capri jest najlepszym znanym nam do tej miejscem w naszej galaktyce do prowadzenia badań na temat procesu powstawania planet i ich dalszej ewolucji” Uważa McArtur.

Poglądowy rysunek umożliwia porównanie wielkości nowoodkrytych planet z Jowiszem i Ziemią. Planeta o masie Neptuna, 20-krotnie bardziej masywna od Ziemi będzie miała różny rozmiar w zależności od budowy. Planeta gazowa będzie miał dużo większy promień od skalistej.

Ponieważ odkryte planety są znacznie mniejsze od Jowisza, istnieje duże prawdopodobieństwo, że głównie zbudowane są z materiału skalnego, a nie z gazu. Naukowcy sądzą, że nowo odkryte planety mogły powstać podobnie jak Ziemia w procesie wielokrotnych zderzeń mniejszy fragmentów skalnych. „Planet o masie Neptuna może nie być wstanie utrzymać gazu, ale w przypadku naszych planet nie jesteśmy obecnie wstanie nic powiedzieć” mówi Butler.

Podobnie jak w przypadku planety nowo odkrytej przez ESO, również naukowcy z NASA do swych badań wykorzystywali pomiary prędkości radialnej gwiazd. Odkrycia „pozasłonecznego Neptuna” Butler i Marcy dokonali dopiero po przebadaniu ponad 950 gwiazd przy pomocy teleskopu w Obserwatorium imienia W.M. Keck w Mauna Kea. W wypadku gwiazdy Gliese 436 badacze mieli ułatwione zadanie ze względu na jej małą masę, co sprawia, że jest bardziej podatna na grawitacyjny wpływ orbitujących wokół niej planet.

McArtur wraz z współpracownikami odkryła swoją niedużą planetę po wykonaniu niemal 100 obserwacji 55 Canci przy użyciu teleskopu Hobby-Eberly umieszczonego w obserwatorium McDonalda na zachodnich rubieżach Teksasu. Na podstawie analizy wyników swoich obserwacji, a także poprzednich wykonanych przez Marcy’ja, Fischera and Butlera w Lick Observatory w Kanadzie oraz teleskop Hubble’a, udało się, dokładnie modelując numerycznie orbitę zewnętrznej, najbardziej odległej planety ustalić położenie pozostałych trzech planet, w tym kolejnego „pozasłonecznego Neptuna”.

Marcin Nowakowski