Kosmiczny Żagiel startuje już 21-go czerwca o godzinie 21:46 naszego czasu. W związku z dużym zainteresowaniem jakim cieszy się misja Cosmos 1 odpowiadamy na pytania, które najczęściej pojawiają się na forum.

Jaki jest cel misji Cosmos 1?

Wypróbowanie nowej metody poruszania się w przestrzenie kosmicznej – napędu na żagle popychane, zamiast wiatrem, ciśnieniem uderzających w nie fotonów. Sprawdzenie efektywności tej metody.

Jakie wymiary będzie miał Cosmos 1?

Żagiel po rozłożeniu wszystkich ośmiu płatów ma mieć powierzchnię 600 metrów kwadratowych.

Na jakiej orbicie będzie poruszał się Cosmos 1?

Początkowa wysokość orbity ma mieścić się w przedziale między 800 a 850 km. Statek ma się odrobinę wznieść podczas swojej podróży już z rozłożonymi żaglami. Planowana orbita kosmicznego żagla nachylona jest do płaszczyzny równika pod kątem 78 stopni i ma mieć kształt zbliżony do koła.

Czy Cosmos 1 będzie widoczny z Ziemi i jak będzie jasny?

Cosmos 1 ma być doskonale widoczny z Ziemi, jednak jak dokładnie będzie wyglądał – nie wiadomo:

Naukowcy są pewni, że żagiel z rozłożonymi wszystkimi ośmioma płatami odbijającymi promienie słoneczne oglądany z Ziemi będzie jasny, nawet bardzo jasny. Ale dokładnie jak jasny trudno powiedzieć, nie istnieje precedens.

Plakat reklamujący Solar Sail Watch – program przeznaczony dla każdego, kto lubi patrzeć w niebo. Program ma pomóc w śledzeniu Cosmos 1. Jego założenia są proste – zachęcić ludzi do obserwowania ruchu Cosmos 1 na nocnym niebie i robienia mu zdjęć. Kosmiczny żagiel będzie po rozwinięciu doskonale widoczny gołym okiem.

Na stronach projektu zachęca się do udziału w obserwacjach, przesyłania zdjęć satelity i pomiaru jego jasności.

Pierwszy w historii Żagiel Kosmiczny, który znajdzie się na orbicie naszej planety: Cosmos 1 będzie widoczny z niemal każdego miejsca na jej powierzchni, dlatego każdy na Ziemi może wziąć udział w naszej misji!” (tak czytamy na stronie programu Solar Sail Watch)

Kiedy, jak i gdzie będzie można go zaobserwować na niebie ?

Czy bedzie widoczny z Polski?

Odpowiedzi na te pytania udzieli po starcie statku serwis Heavens-Above.

Wystarczy bezpłatnie się zalogować i podać swoją lokalizację, wszelkie dane na temat okazji do obserwacji Kosmicznego Żagla będą dostępne po starcie misji.

Czy Kosmiczny Żagiel może osiągnąć prędkość zbliżoną do prędkości światła?

Kosmiczny Żagiel będzie miał bardzo małe przyśpieszenie w stosunku do przyspieszenia zwykłej rakiety. W idealnych warunkach, podczas międzyplanetarnej podróży, będzie przyśpieszał w ciągu każdej sekundy tylko o milimetr na sekundę popychany przez ciśnienie światła słonecznego. To niewielkie przyspieszenie ma tę podstawową zaletę, że jest stałe. Silnik rakietowy podczas startu działa jedynie kilka minut. Pojazd wystartowany przy pomocy rakiety dryfuje ze stałą prędkością przez resztę swojej drogi. Żagiel kosmiczny przyspieszając przez cały czas, może osiągnąć prędkości znacznie przekraczające prędkość odpalonego rakietowo statku.

Z przyrostem prędkości wynoszącym 1 milimetr na sekundę w ciągu sekundy żagiel kosmiczny przyspieszy do około 310 km/h po jednym dniu, przemierzając w tym czasie dystans 7500 km. Po 12 dniach osiągnie już prędkość 3700 km/h.

3700 km/h = 0,000003428 c (w przybliżeniu)

Przyjmując, że Kosmiczny Żagiel podróżowałby dostatecznie długo ze stałym przyspieszeniem twórcy projektu zakładają, że udało by się osiągnąc prędkości wystarczające do podróży poza Układ Słoneczny. Wiadomo, że w większej odległości od Słońca nie da się utrzymać przyspieszenia bazując tylko na ciśnieniu światła słonecznego. Planowana jest konstrukcja specjalnych laserów do tego celu. Ale to plany na dość odległą przyszłość.

Wracając do Cosmos 1 – ma przebywać na orbicie tylko około miesiąca i nie zbliży się za bardzo do prędkości światła w tym czasie.

Co się stanie z Cosmos 1 po miesiącu ?

W ciągu miesiąca mylarowe żagle zaczną się niszczyć w ostrym świetle słonecznym, a rurki na których będą rozpostarte nie będą już tak naprężone jak na początku misji. Możliwe, że po tym czasie statek osiągnie dostatecznie wysoką orbitę aby pozostać na niej i już na zawsze zostać okrążając Ziemię. Jest jednak bardziej prawdopodobnym, że orbita żagla będzie powoli się obniżając i Cosmos 1 dokona żywota płonąc w ziemskiej atmosferze…

Agata Rożek

Jako astronomka obecnie pracuję na University of Kent w Wielkiej Brytanii. Przygodę z astronomią zaczęłam od nauki obsługi Uniwersałów na obozach Almukantaratu. Obecnie obserwuję planetoidy zbliżające się do Ziemi, przy pomocy teleskopów ESO i radaru Arecibo.