Einsteinowskie E=mc2 ujrzało pierwszy raz światło dzienne 27 października 1905 roku. Dziś naukowcy całego świata świętują tę datę w ramach Światowego Roku Fizyki. Parę dni temu obchodziliśmy stulecie tego najbardziej znanego równania Einsteina.

Ta idea, choć nieco w innej formie po raz pierwszy pojawiła się na łamach niemieckiego pisma naukowego „Annals of Physics”. Tamta praca w swoim tytule zawierała pytanie: „Czy bezwładność ciała zależy od jego energii? Praca ta (tutaj można ściągnąć jej treść) prowadziła do okrycia zamiany promieniowania na bezwładność ciała absorbującego go.

Masa jest miarą energii ciała – tak zakończył Albert Einstein wnioskując z tego, iż materiały radioaktywne takie jak rad mogą doprowadzić go do sprawdzenia tej idei.

Rok 2005 został ogłoszony światowym rokiem fizyki. Obrazek przedstawia angielskie logo tego projektu.

Międzynarodowa Unia Fizyki Teoretycznej i Stosowanej ogłosiła rok 2005 Międzynarodowym Rokiem Fizyki, rozpoczynając świętowanie stulecia „cudownego roku” Alberta Einsteina.

EINSTEIN@HOME To astronomiczny program, w którym możesz oddać kawałek mocy obliczeniowej swojego komputera na potrzeby projektu wykrycia promieniowania grawitacyjnego. Niewykorzystane zasoby twojego peceta mogą analizować pakiety sygnałów z teleskopów w Hanford (Washington), Livingston (Louisiana) i Hanowerze (Niemcy). Zarejestruj się na stronie i pobierz odpowiedni program.

W ten sposób możesz przyczynić się do rozwoju współczesnej fizyki, jednocześnie mając swój własny wkład w ostatecznym potwierdzeniu teorii, której początek dał największy fizyk byłego wieku, pracownik urzędu patentowego, który zmienił całkowicie poglądy na rzeczywistość, przestrzeń i czas.

Filip Misiewicz