Japonia weźmie udział w rosyjskim projekcie zbudowania załogowego, kosmicznego środka transportu wielokrotnego użytku – Klipera.

Zdaniem Itar-Tassa, nowy prom kosmiczny będzie mógł zastąpić dotychczasowe amerykańskie wahadłowce, które są wykorzystywane do transportu astronautów i ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną. W Japonii utworzono specjalną grupę naukowców, której zadaniem będzie praca nad tym projektem. Kyodo Tsushin News Agency donosi, że głównym kierownikiem przedsięwzięcia będzie Kiioshi Higuchi – członek National Aerospace Exploration Agency (JAXA).

Europejska Agencja Kosmiczna, Ukraina, Białoruś i Kazahstan już wcześniej wyraziły chęć współpracy przy budowie Klipera. Japonia wyszła z inicjatywą głównie dlatego, że Stany Zjednoczone zdecydowane są przerwać starty swoich wahadłowców po 2010 roku i skoncentrowały się na przygotowaniach do wypraw na Księżyc i Marsa. Projekt nowego promu kosmicznego może dać Rosji, krajom europejskim i Japonii szansę lepszego wykorzystania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, nawet bez aktywnego udziału Stanów Zjednoczonych.

Kliper będzie mógł pomieścić sześciu astronautów i wziąć na pokład pół tony ładunku. Nowy prom kosmiczny dostanie się na orbitę wykorzystując starą technologię rakietową. Kliper będzie mógł latać niezależnie przez 15 dni. Będzie wyposażony w kapsułę wielokrotnego użytku (do 25 lotów). Jeden taki statek kosmiczny powinien służyć ludziom przez 10 lat. Planuje się zrealizować to wszystko w około 2013 roku.

Andrzej Żukowski