W nowej wersji programu Google Earth dołączono mapę nieba ze zdjęciami wykonanymi za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Po zainstalowaniu na komputerze Google Earth 4.2 (program można ściągnąć ze strony http://earth.google.com) za pomocą jednego kliknięcia można przełączyć się z widoku Ziemi na widok nieba, po czym można obejrzeć całe niebo. Jako pierwszy pokazuje się fragment nieba będący w zenicie nad miejscem, które znajdowało się na ekranie w momencie przełączania.

Na mapę nieba składają się zdjęcia zrobione podczas różnych przeglądów nieba, np. DSS (Digitized Sky Survey), STScI (Sky Telescope Science Institute) czy SDSS (Sloan Digital Sky Survey). Na nie nałożone są zdjęcia w wysokiej rozdzielczości obiektów z katalogu Messiera, NGC i IC, wykonane za pomocą Kosmicznego Telskopu Hubble’a oraz dużych teleskopów naziemnych, takich jak w Anglo-Australian Observatory, Canada France Hawaii Telescope i innych. Jaśniejsze gwiazdy i wszystkie obiekty z katalogów są opisane. Po kliknięciu na wybranym ciele niebieskim w okienku otwiera się informacja o nim. Można również wyświetlić położenie planet i Księżyca. Dodatkowo ich ruch można animować, ale tylko w zakresie kilku miesięcy w przód i w tył.

Do programu dołączono przewodnik po gwiazdach i galaktykach, z którego można dowiedzieć się podstawowych informacji o różnych typach galaktyk i zobaczyć na różnych przykładach, jak przebiega życie gwiazdy od narodzin do śmierci.

Niestety, nie wszystkie funkcje dostępne w widoku ziemskim są dostępne, gdy oglądamy niebo. Szczegółów można dowiedzieć się wchodząc na stronę http://earth.google.com/sky/skyedu.html, na której jest m.in. opowiadający o tym filmik. Potem trzeba wybrać dokumentację pomocy.

Więcej informacji można znaleźć także na stronach portalu EUHOU PL.