21 czerwca o 19:18 Słońce wejdzie w znak Raka i rozpocznie się astronomiczne lato. Potrwa do 23 września do 11:06.

Noc przestanie się jutro skracać. Za pierwszy dzień lata przyjmujemy właśnie najdłuższy dzień roku.

Warto pamiętać, że to właśnie długość dnia (czas przez jaki powierzchnię Ziemi ogrzewa Słońce) jest odpowiedzialny za to, że latem jest cieplej niż zimą. Dla obalenia funkcjonującego dość powszechnie mitu, że sprawcą letnich upałów jest mniejsza odległość Ziemia-Słońce warto przytoczyć fakt, że właśnie w pierwszych dniach lata (w tym roku 4 lipca około 19:00) odległość dzieląca naszą planetę od Gwiazdy Dziennej osiąga wartość… maksymalną.

Punkt Raka, miejsce zajmowane przez Słońce wśród gwiazd w momencie początku astronomicznego lata znajduje się w gwiazdozbiorze… Byka. Odpowiedzialne za to jest zjawisko precesji, czyli zmiany orientacji przestrzennej osi obrotu Ziemi. Powoduje ono powolne przesuwanie się znaków zodiaku względem gwiazdozbiorów o tych samych nazwach.

Do konstelacji Raka Słońce wkroczy dopiero 21 lipca.

W Polsce trwają astronomiczne białe noce. Słońce chowa się pod horyzont na mniej niż 18 stopni. Jego rozproszony blask utrudnia prowadzenie obserwacji astronomicznych. W Gdańsku białe noce obejmują okres od 11 maja do 3 sierpnia. Na południu Polski jest nieco lepiej: W Krakowie wysokość -18 stopni nie jest przez Słońce osiągana od 1 czerwca do 12 lipca.