Po raz pierwszy w historii lotów kosmicznych każdy przeciętny (no, może prawie przeciętny 🙂 człowiek ma szansę polecieć w kosmos i odwiedzić Międzynarodową Stację Kosmiczną. Firmy Astrium i Space TV podpisały kontrakt z rosjanami na siedem lotów rakiet Sojuz w latach 2002 do 2008.

Razem ze amerykańskimi i rosyjskimi partnerami firma Astrium jest odpowiedzialna za trening kandydatów, transport i opiekę na stacji, oraz oczywiście bezpieczny powrót. Space TV zaprojektuje i przeprowadzi serię konkursów mających wyłonić przyszłych astronautów spośród chętnych.

Seria konkursów będzie stanowiła swoisty międzynarodowy teleturniej, którego uruchomienie jest planowane na jesień 2001 roku. W tym czasie we wszystkich większych miastach Europy powinny pojawić się specjalne wystawy, koncerty i imprezy, na których będzie można zapisać się do konkursu w przeciągu 7 dni. Firmy liczą na zdobycie 60 tysięcy zgłoszeń, spośród których wyłoniona zostanie 6 tysięczna grupa eliminacyjna. Wyłonieni kandydaci o wzroście nie przekraczającym 185 cm i wadze poniżej 85 kg zostaną poddani testom jakie przechodzą kandydaci na pilotów wojskowych w Niemczech. Planuje się, że 600 kandydatów przejdzie do ścisłych zawodów. W około 100 teleturniejach zostaną oni poddani testom wiedzy, sprawności fizycznej i odporności na stres. W teleturniejach potencjalni astronauci będą się musieli po kolei wykazać przekrojową wiedzą, sprawnością fizyczną w stanie nieważkości, umiejętnościami współpracy z innymi i stalowymi nerwami.

Ostateczny zwycięzca teleturnieju zostanie wybrany z pomocą… audiotele 🙂

Autor

Marcin Marszałek