Według uczonych badających meteory pochodzące z Marsa, na tej planecie istniało (bądź istnieje!) życie. Nowe badania wykonane przez zespół badaczy pod kierunkiem Kathie Thoas-Keprta z Lockheed Martin Johnson Space Center potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia, o tym że na meteorycie ALH84001 znajdują się skamieniałe pozostałości bakterii.

W grudniowym numerze „Geochimica et Cosmochimi Acta” zespół opublikował informcję, że w meteorycie ALH84001 znalazł niewielkie magnetytowe kryształy identyczne z tymi, których używają ziemskie bakterie jako kompasów oraz do znajdywania pożywienia. Odkrycie to może stanowić dowód tego, że na Czerwonej Planecie życie istniało w przeszłości bądź istnieje tam aż do dzisiaj.

Magnetyt Fe3O4 o pochodzeniu nieorganicznym występuje na Ziemi, ale jego kryształy produkowane przez bakterie są czyste chemicznie i pozbawione defektów. Również ich rozmiary i kształt są inne. Kryształy tworzone przez bakterie są przez nie przechwowywane w łańcuchach wewnątrz komórki i mają właściwości, których wszystkich nie posiadają nieorganiczne magnetyty, nawet te wytworzone w laboratoriach.

Naukowcy są w zasadzie zgodni co do tego, że meteoryt ALH84001 jest pochodzenia marsjańskiego. Ten liczący sobie 4,5 miliarda lat kamień wielkości ziemniaka leżał przez 13 tysięcy lat w lodach Antarktydy, jednak znalezione kryształy znajdowały się w gazach, których skład jest identyczny z marsjańską atmosferą.

Na rozstrzygające dane przyjdzie nam jednak poczekać aż do 2008 roku. Wtedy na Ziemię mają trafić „oryginalne” fragmenty skał marsjańskich. Teraz wszystkie badania przeprowadzane są na meteorytach, które z Marsa „same spadły” na naszą planetę.

Meteoryt ALH84001 odkryto na Antarktydzie w 1984 roku, jednak duże zainteresowanie tą sprawą rozpoczęło się dopiero w 1996 roku, kiedy to naukowcy z NASA opublikowali, że odkryli mikroskamieniałości na meteorze z Marsa. Wśród badaczy planet wybuchła wtedy burzliwa dyskusja na temat pochodzenia pozaziemskich form życia. Jednak wielu badaczy powątpiewało w biologiczne pochodzenie odkrytych struktur. Badany meteor opuścił Marsa w niedługim czasie po powstaniu planety. Prawdopodobnie Czerwona Planeta była wtedy bardziej wilgotna i mogły na niej rozwinąć się proste formy życia.