Dziś (we wtorek) o godzinie 9:48:27 naszego czasu, rosyjska rakieta Start-1 wystartowała z Kosmordomu Swobodny i umieściła na orbicie małego szwedzkiego satelitę naukowego.

Odyn ma obiegać Ziemię po kołowej orbicie na wysokości około 650 kilometrów. Ważący 250 kg satelita ma badać ziemską atmosferę i prowadzić obserwacje astronomiczne przez conajmniej dwa lata. Napędzana paliwem stałym, pierwotnie balistyczna, czterostopniowa rakieta Start-1 jest reliktem czasów „zimnej wojny”.

Odyn będzie szczegółowo badał dziurę ozonową. Od sierpnia do listopada zajmie się on półkulą południową, zaś od grudnia do stycznia 2002 będzie badał północną półkulę.

Astronomiczna część zaplanowanych studiów obejmuje poznawanie składu komet, obserwacje procesów formowania się gwiazd, badanie atmosfer JowiszaSaturna, oraz pozostałości po umierających gwiazdach, a także poszukiwanie w galaktykach niezaobserwowanych dotąd atomów.

Odyn nie posiada systemu napędowego i polega w całości na systemie Start-1. Dzięki temu misja jest znacznie tańsza.

Centrum kontroli lotu znajduje się w północnej Szwecji. Będzie ono sciągało z satelity zebrane przez niego dane i kontrolowało jego położenie za pomocą kół reakcyjnych.

Szczegółowe dane dotyczące satelity Odyn można uzyskać na stronie mu poświęconej w serwisie Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej (SSC).