Dziś Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ma otrzymać nowy eksperyment – próbę wytworzenia antybiotyków w stanie nieważkości. Będzie to pierwsze komercyjne doświadczenie na stacji.

Antybiotyki są wytwarzane naturalnie przez mikroorganizmy. Mają szerokie zastosowania w zwalczaniu różnych infekcji. Aktynomicyna (Actinomycin D) należy do specjalnej grupy antybiotyków, których używa się również w walce z rozwojem pewnych rodzajów raka.

Poprzednie próby wytworzenia tego antybiotyku, przeprowadzone przez Centrum Technologii Kosmicznych BioServe w 1995 na pokładzie promów kosmicznych wykazały wzrost produkcji o 75%. Ponadto niektóre z próbek nie osiągnęły jeszcze kresu możliwości – eksperyment trwał bowiem dwa tygodnie. Badania na ISS mają tymczasem potrwać trzy miesiące.

Dla potrzeb doświadczenia, naukowcy z BioServe opracowali wydajne urządzenie, odpowiedzialne za dostarczanie kulturom komórek pożywienia, odprowadzanie odpadów i okresowe pobieranie próbek produktów. Będzie również pozwalało na wymianę powietrza z otoczeniem – wnętrzem stacji kosmicznej.

Testy przeprowadzane na Ziemi pokazały, że produkcja antybiotyków dzięki nowej aparaturze jest 200 razy lepsza niż w tradycyjnych tubach, a każdy zysk na wielkości produkcji oznacza wymierne korzyści finansowe.

Eksperyment zostanie dostarczony w urządzeniu CGBA (Commercial Generic Bioprocessing Apparatus) wielkości portfela. Brało już ono udział w 14 misjach promów, w tym dwie na pokładzie rosyjskiej stacji orbitalnej Mir.