Ornamenty na naczyniu sprzed 4500 lat są zapisem najstarszego kalendarza, jakim posługiwali się ludzie w Europie. Dekoracją naczynia są cztery pasy, na których przedstawione są gwiazdy i gwiazdozbiory. Chorwacki archeolog Aleksandar Durman odkrył, że pasują one do konstelacji, jakie są widoczne na niebie nad wschodnią Chorwacją w trakcie kolejnych pór roku, w pobliżu 45 równoleżnika szerokości północnej.

Gliniane naczynie z nieznanym zapisem obrazkowym zostało odkopane już ponad 20 lat temu w Vinkovci we wschodniej Chorwacji. Zabytek ten znaleziono w warstwach odpowiadających kulturze Vucedol. Po wielu latach studiów chorwacki archeolog Aleksandar Durman ogłosił, że odczytał tajemniczy zapis i przedstawia on system rachuby czasu sprzed 4500 lat.

W przeciwieństwie do innych starożytnych kalendarzy, najczęściej bazujących na obserwacji ruchów Słońca i Księżyca, ten jest wyłącznie kalendarzem astralnym – powiedział Durman. Oparcie swojej miary czasu na ruchach gwiazd chorwacki naukowiec tłumaczy tym, że na równinnych przestrzeniach zamieszkiwanych przez członków kultury Vucedol nie było dobrych punktów orientacyjnych, względem których można by obserwować wschody i zachody Słońca i Księżyca.

Konstelacje przedstawione na naczyniu można rozpoznać dzięki porównaniu z przedstawieniami podobnych gwiazdozbiorów w sztuce Bliskiego Wschodu i Egiptu. Ważną rolę w wierzeniach twórców kalendarza musiał zapewne pełnić gwiazdozbiór Oriona. Jego zniknięcie za horyzontem 21 marca zwiastowało wiosenną równonoc.

Członkowie kultury Vucedol przybyli z terenów dzisiejszego Iranu na równiny północnych Bałkanów ok. 3000 r. p.n.e. Nim opanowali tajniki wytopu metalu i poznali właściwości miedzi trudnili się głównie hodowlą bydła. W chalkolicie kultura ta rozprzestrzeniła się na tereny południowo-wschodniej i centralnej Europy. Datowanie kalendarza z Vinkovci wskazuje na to, że powstał on równocześnie z kamiennym kręgiem ze Stonehenge.

Jeśli datowanie i zastosowanie naczynia z Vinkovci zostaną potwierdzone, to będzie to jeden z najstarszych kalendarzy wraz z systemami rachuby czasu starożytnych Egipcjan i Majów.