Główny silnik na paliwo ciekłe, który będzie napędzać rakietę Delta 4 (produkcji Boeinga) podczas startu wiosną 2002 roku przeszedł pomyślnie wszystkie ostatnie testy i próby. Wkrótce zostanie zainstalowany w rakiecie.

Nowy silnik – Rocketdyne RS-68 – przeszedł 3 próbne odpalenia w Stennis Space Center w Mississippi (NASA). Wszystkie próby zakończyły się 23 czerwca.

Jest to duży postęp w programie RS-68 – powiedział Byron Wood, wiceprezes i główny menadżer firmy Rocketdyne. – Pomyślne przejście testów i zaakceptowanie pierwszego silnika RS-68 przez specjalistów pozwoli na seryjną produkcję tego napędu. Zakończenie fazy projektów i testów stało się możliwe dzięki olbrzymiej pracy inżynierów, którzy urzeczywistnili RS-68.

Silnik RS-68 został stworzony przez oddział Kompanii Boeing o nazwie Rocketdyne Propulsion & Power. Od wiosny 2002 roku RS-68 będzie instalowany na pierwszym stopniu wszystkich rakiet Delta 4. Będzie on pierwszym dużym silnikiem na paliwo ciekłe, produkowanym w USA, od kiedy wyprodukowano główny silnik wahadłowców w latach siedemdziesiątych. Do 23 czerwca RS-68 przeszedł łącznie prawie 4,5 godziny prób.

Gdy ostateczne testy zostaną zakończone, RS-68 zostanie przetransportowany do Decatur w stanie Alabama i zainstalowany w pierwszym stopniu rakiety Delta 4. Pierwszy start rakiety z nowym silnikiem jest planowany na wiosnę z Przylądka Canaveral, gdzie zostanie przewieziony w sierpniu.

Autor

Andrzej Nowojewski