Rakieta Delta 2 wyniesie sondę NASA o nazwie MAP w sobotę. MAP zbada dokładnie promieniowanie reliktowe (mikrofalowe promieniowanie tła, czyli fotonowy „pogłos” po Wielkim Wybuchu). Dane zebrane przez MAP prawdopodobnie rozwieją ostatnie wątpliwości co do Teorii Wielkiego Wybuchu jako teorii poprawnie opisującej powstanie Wszechświata.

Kosztująca 145 milionów dolarów sonda MAP (Microwave Anisotropy Probe) została zaprojektowana, by sporządzić dokładną mapę promieniowania reliktowego, które jest odwzorowaniem struktury Wszechświata 300 tys. lat po Wielkim Wybuchu. W momencie tym, zwanym Epoką Rekombinacji, promieniowanie elektromagnetyczne zostało oddzielone od materii, innymi słowy fotony stały się cząstkami wolnymi.

Położenie punktów Lagrange

Matematyk Joseph-Louis Lagrange znalazł pięć konfiguracji, w których trzy ciała niebieskie mogą krążyć wokół siebie i jednocześnie pozostawać cały czas w takim samym względnym położeniu. Rozwiązania nazywamy pięcioma punktami Lagrange’a. Rysunek przedstawia ich położenie w przypadku orbity Ziemi. L1 leży pomiędzy Ziemią i Słońcem w odległości 1,500,000 kilometrów od planety, L2 – 1,500,000 kilometrów „za Ziemią” (patrząc od strony Słońca), L3 znajduje się na orbicie Ziemi ale „za Słońcem”, L4 i L5 znajdują się także na ziemskiej orbicie ale 60 stopni od niej (jeden z punktów podąża za Ziemią w czasie ruchu obiegowego wokół Słońca, drugi ucieka przed nią). Równowaga trwała osiągana jest jedynie w przypadku dwóch ostatnich punktów, odległych od Ziemi o jedną jednostkę astronomiczną. Pozostałe punkty charakteryzują się równowagą nietrwałą.

Sonda będzie orbitować 1,6 miliona kilometrów od Ziemi w tzw. drugim punkcie Lagrange’a (L2).

Mapy wykonane przez sondę pozwolą ostatecznie odpowiedzieć na kosmologiczne pytania: jak wpłynął początkowy stan przestrzeni na obecne rozmieszczenie galaktyk? Czy Wszechświat będzie się rozszerzać w nieskończoność, czy w końcu zacznie się kurczyć? Jak wiele jest ciemnej materii we Wszechświecie?

Delta 2 wystartuje ze stanowiska startowego nr 17B na Przylądku Canaveral dokładnie o godzinie 21:46:46 naszego czasu. Służby meteorologiczne dają 60% szans na sprzyjającą pogodę w momencie startu. jedynie burze z piorunami mogą zmusić operatorów do odwołania startu. W wyższych partiach atmosfery wiatr nie będzie silny.

Prognoza pogody dla przylądka Canaveral na czas startu: na wysokości 1 km chmury zakrywać będą niewiele ponad 1/4 nieba, na wysokości 6 km – ok. 1/8 nieba. Widoczność 11 km, wiatr południowo-wschodni o sile 5-8 węzłów, temperatura 30 stopni Celsjusza, wilgotność 62%. Szansa na pojawienie się burzy w odległości 16 km jest niewielka.

Jeżeli nie dojdzie do sobotniego startu, w niedzielę będzie następna okazja. Prognozy pogody dają 60% szans na sprzyjające warunki na start w niedzielę, natomiast w poniedziałek – już tylko 40%.

Rakieta już jest kompletna, ostatnie stopnie są wypełniane paliwem. Lot potrwa 85 minut.