Prowadzone w Centrum Badań Kosmicznych PAN prace teoretyczne nad rozkładem prędkości i gęstości wodoru w heliosferze pozwolą na opracowanie modelu gazu międzygwiezdnego w otoczeniu Słońca – poinformował dr Maciej Bzowski z CBK PAN.

Prace te prowadzone są na podstawie danych z francusko-fińskiego eksperymentu SWAN na satelicie SOHO przeznaczonym do badań Słońca.

Celem badań jest ustalenie gęstości i temperatury gazu międzygwiezdnego. Słońce porusza się w przestrzeni galaktycznej i napotyka obłoki gazu. Jest to wodór o temperaturze 7-10 tys. st. K, który przenika do wnętrza Układu Słonecznego.

Nasze prace mają wyjaśnić, ile jest tego wodoru i skąd on płynie. Chcemy też zbadać ewolucję wiatru słonecznego w 11-letnim cyklu słonecznym. Do tego potrzebny jest teoretyczny model oddziaływania wodoru z wiatrem słonecznym” – powiedział dr Bzowski.

Wiatr słoneczny to strumień cząstek o wysokiej energii wyrzucanych z ogromną prędkością ze Słońca w przestrzeń kosmiczną. Dzięki badaniom sondy Ulysses, która przeleciała nad biegunami słonecznymi, wiadomo, że są dwa rodzaje wiatru. Inny przy równiku, inny przy biegunie. Granica między nimi zmienia się najprawdopodobniej w takt cyklu słonecznego.

Zasięg wiatru zderzającego się z obłokiem międzygwiezdnym, w którym zanurzone jest obecnie Słońce, wyznacza granice heliosfery. Prowadzone badania dotyczą zjawisk zachodzących na tej granicy.