W większości galaktyk nowe gwiazdy tworzą się powoli, ale galaktyki należące do rzadkiej klasy galaktyk gwiazdotwórczych wykazują niezmierną aktywność w procesie tworzenia się nowych gwiazd. Przy pomocy należącego do NASA teleskopu Hubble’a naukowcy doskonalą technikę, która pozwoli określać historię gwiazdotwórczej aktywności galaktyki.

Naukowcy określają historię gwiazdotwórczej aktywności galaktyki badając barwy gromad gwiazd. Pomiary barwy gromady dostarczają informacji o temperaturze gwiazd, a pomieważ młode gwiazdy są niebieskie, a starsze bardziej czerwone, kolory można powiązać z wiekiem gwiazd.

W galaktyce NGC 3310 gromada nowych gwiazd formuje się w ogromnym tempie. W galaktyce tej znajduje się kilka gromad gwiazd, widocznych na zdjęciu jako rozproszone niebieskie obiekty, umieszczone w ramionach galaktyki. W każdej gromadzie znajduje się do miliona gwiazd, które uformowały się w okresię krótszym niż 100 000 lat. Dodatkowo, w galaktyce można znaleźć również pojedyncze jasne młode gwiazdy.

Z wiekiem gromady stają się coraz bardziej czerwone, ponieważ większość masywnych i najbardziej niebieskich gwiazd wypala się. Pomiary barw na zdjęciu wskazują, że widoczne gromady liczą sobie od miliona do stu milionów lat. To wskazuje, że proces gwiazdotwórczy rozpoczął się ponad 100 milionów lat temu. Mogło się to stać, kiedy towarzysząca galaktyka zderzyła się z NGC 3310.

Obserwacje te mogą zmienić spojrzenie astronomów na procesy gwiazdotwórcze. Kiedyś uznawano je za przejściowe epizody, które były skutkiem kolizji galaktyk. Jednak znaczna ilość galaktyk takich jak NGC 3310 wskazuje, że proces ten raz zapoczątkowany może być kontynuowany przez dłuższy okres czasu.

Galaktyka NGC 3310 znajduje się w odległości około 59 milionów lat świetlnych w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy. Obserwacji dokonano za pomocą znajdującej się na teleskopie Hubble’a kamery Wide Field Planetary Camera 2 w marcu 1997 i sierpniu 2000. Odtworzeniem kolorów zajmowała się Hubble Heritage Team.