W wyniku wielkiego trudu i mimo ciągłych przeciwności rakieta Athena wystartowała dziś (30 września 2001) o godzinie 4:40 naszego czasu. Dosłownie wstrzeliła się w krótki okres czasu, kiedy pogoda kosmiczna pozwalała na bezpieczny lot.

Odliczanie dwukrotnie wstrzymywano, by dokładnie dopasować czas startu rakiety do danych dostarczanych przez satelitę GOES-8. Satelita ten jest w stanie określić ilość pochodzących od Słońca protonów na długo zanim dotrą one w pobliże naszej planety. Przekraczająca normy liczba protonów powstrzymywała start rakiety od dłuższego czasu, przy zbyt dużej ilości tych naładowanych cząstek delikatna elektronika nawigacyjna rakiety mogłaby szwankować.

Ostatecznie udało się „zmieścić” start w czasie, gdy ilość protonów była zadowalająca i o 4:40:02 nastąpił start.

O 5:44 rozpoczęto uwalnianie satelitów. Pierwszy odłączył się PICOSat, później Sapphire i PCSat. O godzinie 7:00, po 2 godzinach i 20 minutach lotu uwolniony został ostatni ładunek – „studencki” satelita Starshine 3.