Nie doszło do zawarcia umowy z potencjalnym drugim kosmicznym turystą, pragnącym odwiedzić Międzynarodową Stacje Kosmiczną (ISS) multimilionerem z Republiki Południowej Afryki.

Jak podały w piątek rosyjskie agencje, 27-letni Południowoafrykańczyk Mark Shuttleworth, potentat od zabezpieczeń w Internecie, postawił żądania, których niepodobna spełnić. Mimo że ma za sobą miesiąc ćwiczeń i badań w tzw. gwiezdnym miasteczku pod Moskwą, nie poleci więc w Kosmos.

Szef Rosyjskiej Agencji Kosmicznej Jurij Koptiew powiedział, że Shuttleworth domagał się minimum dwutygodniowego pobytu na stacji, nie zaś trwającego 8 do 10 dni, co odpowiadałoby agencji.

Poza tym milioner z RPA domagał się drugiego lotu – gratis – w przypadku, gdyby podczas pierwszego lotu nie udało się przycumować do stacji.

Wizyta na stacji pierwszego kosmicznego turysty, Amerykanina Dennisa Tito, którego na orbitę przywieźli w tym roku rosyjscy kosmonauci, bardzo zirytowała amerykańską agencję NASA. Amerykanie byli zdania, że turysta może zagrozić bezpieczeństwu załogi stacji. Dla Rosji, która pragnie ratować niedofinansowany program kosmiczny, ważna była suma 20 mln dolarów, jaką pierwszy podróżnik zapłacił za lot.