Należąca do NASA sonda Polar zarejestrowała film pokazujący północne i południowe zorze polarne.

Film jest złożeniem zdjęć wykonanych przez należącego do NASA satelitę Polar. Widać na nim wyraźnie pojaśnienie i ruchy północnej oraz południowej zorzy polarnej. Zdjęcia zostały wykonane 22 października 2001 roku.

Po raz pierwszy naukowcy mogli dostrzec południowe i północne zorze polarne poruszające się na biegunach naszej planety niby tańczący partnerzy, robiący poszczególne kroki.

System do robienia zdjęć (Visible Imaging System) znajdujący się na pokładzie sondy Polar uchwycił symultanicznie ruch południowych i północnych zórz polarnych podczas kosmicznego sztormu z 22 października. Obserwację połączono w film pokazujący przebieg zórz.

Teraz po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć obydwie zorze z taką dokładnością – powiedział menadżer sondy Polar, Nocolas Fox.

Polar został wyniesiony w styczniu 1996 roku, aby studiować ziemskie zorze, pasy promieniowania oraz aktywność wokół planety.

Badania przy użyciu sondy Polar potwierdzają 300-letnią teorię, że zorze na obydwu półkulach są odbiciami lustrzanymi podczas burz geomagnetycznych. Dalsze analizy obrazów z sondy powinny ustalić czy dotyczy to wszystkich cech zórz. Ostatnie badania sugerują, że są jakieś różnice między południowymi a północnymi zorzami.

Zbigniew Artemiuk