9 listopada NASA ogłosiła wybór dziesięciu zadań, które ma wykonać w roku 2005 orbiter misji MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Na jego pokładzie zostanie umieszczonych sześć urządzeń, dzięki którym łatwiejsze stanie się poszukiwanie śladów obecności wody, które umożliwią fotografowanie obiektów wielkości piłki oraz wybór przyszłych miejsc lądowania.

Najważniejsze instrumenty jakie wejdą w skład MRO, wybrane spośród 26 propozycji, to HiRISE oraz CRISM. HiRISE to system obrazujący przestrzennie i w kolorze, o bardzo wysokiej rozdzielczości. Zdjęcia z tego aparatu będą 6 razy dokładniejsze od dotychczasowych, pozwolą zidentyfikować przyszłe miejsca lądowania oraz przeanalizować twory powierzchniowe związane być może z działalnością ciekłej wody. Z kolei CRISM to spektometr, którego zadaniem będzie mapowanie powierzchnię Marsa pod kątem mineralogicznym. Będzie rejestrował promieniowanie o długości fali od 0,4 do 4 mikronów (widzialne i bliska podczerwień). Inna aparatura to: SHARAD – radar sondujący grunt płytko pod powierzchnią, urządzenia do pomiarów parametrów pola grawitacyjnego oraz przyspieszeń cząstek.

Cele misji MRO obejmują badanie zmian klimatu w przeszłości oraz następujących obecnie, poszukiwanie miejsc możliwej aktywności wody, zarówno na powierzchni jak i płytko pod nią, zgłębianie procesów odpowiedzialnych za powstanie wszechobecnych warstw obserwowanych na Marsie, wreszcie identyfikowanie regionów, pod którymi może znajdować się lód bądź soczewkowaty zbiornik wody.

MRO, będący zintegrowaną platformą naukowo-obserwacyjną, jednoczy wysiłki uniwersytetów, przemysłu, centrów NASA i innych organizacji. Wystrzelenie planowane jest na sierpień 2005 roku.

Jak mówi jeden z naukowców NASA odpowiedzialnych za eksplorację Marsa, dr Jim Garvin, misja MRO ma być „naukową bramą” do przyszłości misji z wykorzystaniem lądowników i mających dostarczyć pobrane próbki na Ziemię.