Ze względu na warunki pogodowe przełożono start wahadłowca Endeavour na jutro na godzinę 23:19 naszego czasu. Mimo wszystko na łamach naszego serwisu można przeczytać, jak przebiegały standardowe operacje i co nietypowego zdarzyło się podczas przygotowań do startu.

O godzinie 20:14 astronauci przybyli w tzw. Astrovanie pod platformę, wsiedli do windy i udali się do Białego Pokoju (White Room) – specjalnego rękawa, skąd zabierają resztę wyposażenia oraz sprzęt komunikacyjny i przez który wsiadają do wahadłowca.

Dowódca wahadłowca Endeavour Dominic Gorie, inżynier Załogi Czwartej Dan Bursch, pilot wahadłowca Mark Kelly, inżynier lotu Załogi Czwartej Carl Walz, pierwsza specjalistka misji Endeavoura Linda Godwin, dowódca Załogi Czwartej Jurij Onufrienko, oraz drugi specjalista misji wahadłowca i inżynier lotu Dan Tani zajęli po kolei miejsca w wahadłowcu o godzinie 21:00. O 21:40 zamknięto i uszczelniono kabinę załogi.

O godzinie 22:28 przygotowany został komputer awaryjny (backup flight control system – BFS) i zsynchronizowano go z danymi głównego komputera kontrolującego lot.

O 22:30 skomunikowano się z miejscami, gdzie wahadłowiec mógłby awaryjnie lądować w razie potrzeby. Jak dotąd nigdzie nie wystąpiły żadne problemy techniczne.

O 22:40 komputery przeprowadziły testy oprogramowania, aby upewnić się, że załadowano odpowiednie wersje programów systemowych.

5 minut później pilot Mark Kelly skonfigurował kokpit wahadłowca, zaś dowódca Dom Gorie uaktywnił oprzyrządowanie niezbędne do awaryjnego sterowania pojazdem.

O 21:47 kontrola lotu w Houston załadowała dokładne parametry lotu wyliczone w oparciu o warunki i godzinę startu.

O 23:00 statki: Freedom Star i Liberty Star odpowiedzialne za wyłowienie z oceanu rakiet wielokrotnego użytku przyłączanych do boków zbiornika na paliwo ciekłe, zajęły wyznaczone pozycje.

Na 45 minut przed startem, o godzinie 23:00 odkryto, że pracownicy zapomnieli usunąć z ogona wahadłowca zestaw tymczasowych poręczy. Na szczęście w ciągu 20 minut czerwona załoga (“red crew” – jedyny zespół osób, który ma bezpośredni dostęp do wahadłowca na krótko przed startem) usunęła problem i dokonała szybkiej inspekcji, czy przypadkiem nie pozostawiono na powierzchni pojazdu innych roboczych elementów.

Czasowe okno startowe rozciąga się od godziny 23:41:05 do 23:49:41.

Pogoda cały czas była na granicy norm bezpieczeństwa, ostatecznie nie najlepsze warunki pogodowe nad platformą startową, a także groźba deszczów w miejscach, które mogłyby posłużyć do awaryjnego lądowania, zadecydowały o odwołaniu startu.

Autor

Marcin Marszałek