Międzynarodowa Unia Astronomiczna (International Astronomical Union) odebrała określenie „księżyc”, odkrytemu na zdjęciu z sondy Voyager 2, ciału krążącemu wokół Urana.

Unia poinformowała wcześniej, że nie ma dość przesłanek aby uznać obiekt oznaczony przez S/1986 U 10, za satelitę Urana.

Erich Karkoschka z Uniwersytetu w Arizonie odkrył obiekt w maju 1999 roku, 13 lat po tym jak Voyager przeleciał w pobliżu Urana. Znalazł on ten obiekt na publicznie dostępnej fotografii w ramach projektu porównywania zdjęć z Voyagera i z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Obiekt uzyskał tymczasowe oznaczenie S/1986 U 10, które oznacza, że jest to dziesiąty księżyc Urana odkryty na zdjęciach wykonanych w 1986 roku.

To odkrycie było bardzo nietypowe” – powiedział Karkoschka w 1999 roku – „zwykle satelity znajduje się kilka dni po wykonaniu zdjęcia. W tym przypadku minęło ponad 13 lat„.

Karkoschka dostrzegł S/1986 U 10 na siedmiu zdjęciach z Voyagera 2. Obiekt zdawał się mieć prawie taką samą orbitę jak inny księżyc Urana – Belinda, krążący około 75 tysięcy kilometrów ponad Uranem. Jego średnica miała wynosić około 40 kilometrów (oceny tej dokonano na podstawie analizy jasności).

S/1986 U 10 nie był widziany od czasów Voyagera 2, pomimo przeprowadzonych ostatnio badań, które doprowadziły do odkrycia kilku nowych księżyców planety. Opierając się na ograniczonej ilości danych, Unia uznała, że nie można traktować tego obiektu jako księżyca. Decyzja została podjęta po przeanalizowaniu pewnych kryteriów, które zostały w ostatnim czasie przez Unię zaostrzone. Jak na ironię – gdyby S/1986 U 10 został odkryty w 1986 roku – uzyskałby status księżyca, gdyż wtedy kryteria nie były tak surowe.

Unia podkreśla, że jest gotowa zmienić status obiektu jeśli powiedzie się próba jego obserwacji za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Takie obserwacje mogą zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych kilku lat w zależności od planów obserwacyjnych Teleskopu.

Po tej decyzji Uran ze swoimi 20 znanymi księżycami zajmuje w Układzie Słonecznym trzecie miejsce. Prowadzi Saturn z 30 księżycami przed Jowiszem, wokół którego krąży 28 znanych naturalnych satelitów.