Obserwatorium kosmiczne Chandra wykonało zdjęcie fotografię gromady galaktyk w Centaurze na którym widać ciekawą formację gazu. Długość chmury wynosi 70000 lat świetlnych, zaś jego temperatura (10 milionów stopni) jest o kilka milionów stopni niższa od temperatury otaczającego gazu. Widać to na powyższym zdjęciu, gdzie kolory: czerwony, żółty, zielony, niebieski reprezentują rosnące temperatury gazu.

Obraz chłodnej chmury gazu w gromadzie galaktyk w Centaurze. Zdjęcie wykonane w promieniach rentgena o energiach 0,5-0,7 eV.

Masa chmury szacowana jest na jeden miliard mas Słońca. Istnieje kilka hipotez niskiej temperatury gazu. Chmura może się składać z ochładzających się odpadków gromady. Może ten gaz został wypchnięty na tak dużą przestrzeń przez wybuchową aktywność w centralnej galaktyce. Problemu, którego nie rozwiązuje żadna z zaproponowanych teorii, jest obecność ciężkich elementów w gazie: tlenu, krzemu i żelaza – istnieją one w identycznych proporcjach także w gazie otaczającym chmurę.