W tym miesiącu największymi wydarzeniami będą bliskie złączenie Księżyca z Saturnem i Jowiszem. Ponadto cały czas możemy podziwiać wspaniałe zimowe niebo pełne jasnych obiektów. No i wreszcie rozpocznie się wiosna!

W połowie marca około godziny 23:00 górować będą Lew (Leo), Mały Lew (LMi) i Hydra (Hya). Po zachodniej stronie widnieje Rak (Crc) i Bliźnięta (Gem) oraz nisko nad horyzontem Mały Pies (CMi) z Procjonem i niemal zachodzący Wielki Pies (CMa) z Syriuszem. Natomiast na wschodzie coraz wyżej wędrują Panna (Vir), Wolarz (Boo) oraz Warkocz Bereniki (Com).

Słonce wstaje coraz wcześniej i chowa się coraz poźniej, toteż w ciągu miesiąca przybędzie dwie godziny dnia. 20 marca nasza gwiazda wstąpi w znak Barana, noc wyrówna się z dniem i rozpocznie się kalendarzowa wiosna.

Księżyc będzie w pełni pod koniec miesiąca dlatego dobre warunki do obserwacji będą w połowie miesiąca. W apogeum nasz satelita znajdzie się 14 marca o godzinie 2:10, natomiast perygeum osiągnie 28 marca o godzinie 8:43.

Merkury obecnie zbliża się do Słońca i dlatego jego obserwacja w marcu nie będzie możliwa.

Wenus coraz wyraźniej oddala się od Słońca i w tym miesiącu jej obserwacja będzie możliwa (choć niełatwa). Ponieważ jej jasność wynosi -4 magnitudo, to nawet na wysokości 2 stopni nad horyzontem, godzinę po zachodzie Słońca będzie można próbować ją dostrzec. Takie warunki będą 1 marca i z dnia na dzień będą się poprawiały, dlatego pod koniec miesiąca Wenus będzie jaśniała już 9 stopni nad zachodnim horyzontem. Tarcza planeta jest obecnie bliska pełni i ma wielkość 10 sekund łuku. Wenus znajduje się w gwiazdozbiorze Ryb

Na granicy gwiazdozbiorów Barana, Ryb i Wieloryba widoczny jest czerwony Mars. Jasność planety spadnie w ciągu miesiąca od 1,3 do 1,5 magnitudo. Jego zachód będzie następował około godziny 22:00 na północnym-zachodzie.

Mniej więcej do godziny 3:50, na początku miesiąca, będzie można w gwiazdozbiorze Bliźniąt podziwiać Jowisza. Pod koniec Marca jego zachód będzie następował już o godzinie 2:00. Największa planeta naszego układu ma obecnie jasność -2,4 magnitudo i wznosząc się wysoko nad horyzontem jest najlepiej rozpoznawalnym, obiektem na niebie.

Saturn zachodzi coraz wcześniej, bo o 1:30 na początku i 23:40 pod koniec miesiąca. Znajduje się w gwiazdozbiorze byka, nieopodal najjaśniejszej gwiazdy tej konstelacji – Aldebarana. Jasność planety wynosi 0,1 magnitudo, zatem jest to dobrze widoczny obiekt. Obecnie pierścienie Saturna nachylona są pod bardzo dużym kątem do Ziemi i dlatego warto spojrzeć na planetę przez teleskop i próbować dostrzec sławne „Przerwy Cassiniego”.

Gabriel Pietrzkowski