Japońscy astronomowie z National Astronomical Japan Observatory wykonali nowe, ciekawe zdjęcie Urana i dwóch jego naturalnych satelitów – Mirandy i Ariela. Fotografia została wykonana przy pomocy Coronagraphic Imager with Adaptive Optics (CIAO) połączonego z adaptywnym systemem optycznym teleskopu Subaru (AO).

Zdjęcie zostało wykonane podczas testów kombinacji CIAO i AO w lipcu zeszłego roku. Jest ono efektem nałożenia trzech różnych podczerwonych filtrów obrazu, kolory widoczne na zdjęciu nie są więc zgodne z rzeczywistymi, ktore możemy oglądać w świetle widzialnym. W tym układzie kolorów metan, dominujący składnik atmosfery Urana, przyjmuje kolor niebieski.

Uran został odkryty przez Williama Herschela w dniu 13 marca 1781 roku przy pomocy 16-cm teleskopu. Obiekt, który początkowo uwazano za kometę, okazał się być planetą znajdującą się jeszcze poza orbitą Saturna.

Obieg Urana wokół Słońca po eliptycznej orbicie o średnicy około 2,8 miliarda kilometrów trwa w przybliżeniu 84 lata. Począwszy od 1851 roku astronomowie odkryli ponad 10 satelitów i 10 pierścieni wokół niej.

Naukowcy z kilku instytutów badawczych i uniwersytetów uczestniczyli w rozbudowie CIAO i systemu AO Teleskopu Subaru. Zdjęcie, które prezentujemy jest efektem pracy zespołu z Kobe University. Po raz pierwszy pokazano je publicznie w japońskiej telewizji w programie „Youkoso Senpai” należącym do Japan Broadcasting Corporation (NHK) 20 stycznia 2002 roku.