W dniach 28-30 stycznia 2002 roku satelity ESA zarejestrowały poważne przypadki obniżenia grubości warstwy ozonowej nad Europą Centralną co spowodowało krótkookresowe powstanie niewielkich dziur ozonowych.

Zostało to spowodowane przez nagły napływ tropikalnego powietrza. Zmieniło ono skład chemiczny atmosfery nad całą Europą Centralną wpływając także drastycznie na warstwę ozonu, niezbędnego do hamowania zabójczych promieni UV napływających ze Słońca. Dłuższy wpływ promieniowania UV na ciało może efektywnie zapoczątkować rozwój raka.

Obok dziur ozonowych nad biegunami Ziemi, do których jesteśmy przyzwyczajeni, sporadycznie mniejsze dziury ozonowe pojawiają się nad obszarami Europy. Pojawiają się one coraz częściej i co zastanawia naukowców tylko Stary Kontynent ma takie zmartwienie.

Zgodnie z danymi ESA z powodu styczniowych dziur ozonowych do powierzchni Ziemi dotarło 20% do 30% więcej promieniowania ultrafioletowego.

Instrument GOME (Global Ozone Monitoring Experiment – Globalny Monitoring Warstwy Ozonowej) na pokładzie satelity ESA ERS-2 zarejestrował podobne wydarzenia w listopadzie 1999 i 2001 roku.