Od października 1957 roku, czyli w ciągu całej historii kosmonautyki, z terytorium Związku Radzieckiego i Rosji wystartowało 2855 rakiet nośnych – poinformował przedstawiciel Wojsk Kosmicznych Rosji.

Z kosmodromu Bajkonur wystartowało 1190 rakiet, w tym 1055 prób było udanych. Wyniosły one na orbitę 1381 aparatów kosmicznych. Z tego samego kosmodromu wystartowało 1187 międzykontynentalnych rakiet balistycznych i rakiet średniego zasięgu. Właśnie tam wypróbowano około 40 głównych typów rakiet oraz ponad 80 odmian aparatów kosmicznych.

W chwili obecnej na Bajkonurze odbywa się do 75 procent wszystkich startów rosyjskich aparatów kosmicznych, przy czym 95 procent z nich jest wprowadzanych na orbity geostacjonarne. Również tam realizowane są wszystkie prace związane z rosyjskimi obiektami pilotowanymi.

Wysunięty najdalej na północ kosmodrom Plesieck rozpoczął działalność 17 marca 1966 roku wyniesieniem przez rakietę nośną Wostok-2 aparatu kosmicznego Kosmos-112. Rok później kosmodrom ten zajmował już pierwsze miejsce w świecie pod względem ilości wystrzeliwanych automatycznych aparatów kosmicznych. Największa intensywność tych startów trwała przez lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte, kiedy rocznie startowało od 60 do 70 rakiet.

Z kosmodromu Plesieck wyniesiono na orbitę 38 procent aparatów kosmicznych świata. Wystartowało stamtąd 1521 rakiet nośnych, które wyniosły w kosmos 1929 satelitów. Właśnie stamtąd startowało co najmniej 500 międzykontynentalnych rakiet balistycznych, jak też przeprowadzono tam próby z jedenastoma kompleksami rakietowymi dla Strategicznych Wojsk Rakietowych oraz z dziesięcioma typami rakiet nośnych. Takich wskaźników nie ma żaden inny kosmodrom świata.

Zbigniew Artemiuk