Przeprowadzane w Rosji przygotowania i testy satelity Cosmos 1 przebiegają bez problemów. Satelita, który ma testować nowy rodzaj napędu zwany żaglem słonecznym, jest elementem projektu Towarzystwa Planetarnego.

Pierwszy żagiel słoneczny ma zostać wystrzelony na orbitę najwcześniej we wrześniu przy pomocy rakiety Volna, która wystartuje z pokładu rosyjskiej łodzi podwodnej.

Właśnie zakończono testowanie wibracyjne modelu inżynieryjnego. Testy te mają sprawdzić zachowanie się sondy przy wstrząsach przy starcie i innych krytycznych fazach lotu.

Zakończono też budowę silnika, który dostarczy Cosmosa 1 na orbitę. Rakieta Volna bowiem wprowadzi sondę tylko na trajektorię balistyczną.

Dyrektor projektu Louis Friedman napisał w raporcie umieszczonym w sieci, że większość przyrządów satelity zostało już dostarczonych. Nie dotarła jeszcze kamera, która będzie z pokładu satelity obserwować rozłożenie ośmiu żagli słonecznych. Jeszcze nie jest też gotowy nadajnik fal w paśmie S i główny komputer. „Najbardziej martwimy się teraz o dostarczenie komputera pokładowego z oprogramowaniem” – napisał Friedman.

Wystrzelenie Cosmosa 1 już zostało opóźnione o prawie rok. „Mieliśmy opóźnienia i zaakceptowaliśmy je, aby zbudować niezawodnego satelitę” – powiedział Friedman.

Pod koniec maja spodziewany jest dokładny raport na temat postępu prac. W maju ma też zostać wyznaczona przez Rosyjską Marynarkę Wojenną dokładna data startu.

Ostatnia misja projektu Cosmos zakończyła się niepowodzeniem w lipcu zeszłego roku (Misja żagla słonecznego nie powiodła się„>pisaliśmy o tym). Podczas suborbitalnej misji satelita z dwoma żaglami słonecznymi nie odłączył się od górnego stopnia rakiety Volna. Przypuszcza się, że rakieta miała zbyt mały ciąg, przez co komputery nie podjęły decyzji o separacji.

Głównym celem 44-kilogramowego satelity Cosmos 1 jest rozłożenie na orbicie 8 żagli słonecznych. Jeśli manewr ten się powiedzie, kontrolerzy lotu będą analizowali orbitę satelity sprawdzając, czy zostanie ona podniesiona przez nacisk promieni słonecznych.

Michał Moroz