W Hiszpani rozpatruje się możliwość współpracy z Rosyjską Agencją Kosmiczną mającej na celu wysłanie na ISS astronauty Pedra Duque.

Lot hiszpańskiego astronauty ma być częścią wspólnego programu Unii Europejskiej i Rosyjskiej Agencji Kosmicznej dającego możliwość dwa razy do roku wysyłania europejskich astronautów na ISS na pokładach statków Sojuz. W oparciu o ten program stację kosmiczną odwiedziła już Francuzka Claudie Haignere, obecnie na orbicie znajduje się Włoch Roberto Vittori, a do kolejnego lotu szykuje się Belg Frank de Winne. Dotychczas w kolejce po Belgii znajdowała się Holandia, ale ze względu na tymczasową rezygnację z lotu (Holandia żałuje pieniędzy na lot w kosmos?„>pisaliśmy o tym) to miejsce może zająć Hiszpania.

Powodzenie planów zależy od tego, czy rząd hiszpański wyasygnuje na ten cel sumę 14,2 mln euro potrzebnych na przygotowanie astronauty do lotu. Suma jest mniejsza od normalnej (18 mln euro) ponieważ Pedro Duque ma już doświadczenie w lotach orbitalnych i odbywał juz w przeszłości treningi w Rosji. Media hiszpańskie przedstawiły bardzo pozytywny stosunek rządu do planów astronauty, jednakże całkowity budżet hiszpański związany nawet pośrednio z badaniami astronomicznymi wynosi zaledwie 13,2 mln euro.

Pedro Duque obecnie pracuje w Holandii w centrum badawczym Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Za artykuł dziękujemy Sylwestrowi Arabasowi