Dowódcą Ekspedycji Piątej jest Walery Korzun, 49-letni pułkownik Rosyjskich Sił Powietrznych i weteran trwającego 197 dni lotu na stację Mir. Pozostali członkowie ekspedycji lecą w kosmos po raz pierwszy. Peggy Whitson została wyznaczona na astronautkę w 1996 roku. Sergiej Trzeszczow sam przygotowywał rosyjskich kosmonautów do lotu, zaś w 1992 roku sam został wybrany na kosmonautę.

Ekspedycja Piąta wystartuje najwcześniej 30 maja na pokładzie wahadłowca Endeavour (misja STS-111, desygnacja UF-2). Ich miejsce na stacji przejmie Ekspedycja Szósta dopiero w październiku. Wymiana zostanie dokonana podzczas misji STS-113 (11A).

Głównymi elementami, które zostaną zainstalowane na stacji podczas pobytu Ekspedycji Piątej, są dwa nowe elementy kratownicy, na której zamontowane będą gigantyczne baterie słoneczne. Podczas lotu STS-110 w połowie kwietnia 2002, na stacji zainstalowano element kratownicowy S0. Podczas misji STS-112 w sierpniu ma być zamontowany element S1, a podczas misji STS-113 w październiku element P1.

W czerwcu do stacji przyleci nowy statek Progress, który przywiezie wodę, tlen, żywność oraz niezbędne wyposażenie.

Przeprowadzone zostaną także dwa spacery kosmiczne. Podczas pierwszego Korzun i Whitson ubrani w rosyjskie skafandry Orlan zamontują na module Zwiezda warstwę chroniącą moduł przed uderzeniami mikrometeoroidów. Wymienią też eksperyment materiałowy Kromka, który przebiega na zewnątrz stacji.

Podczas drugiego spaceru Korzon i Trzeszczow między innymi zainstalują kolejną antenę radiową na stacji, wymienią jeden z zaworów na module Zaria oraz zamontują na zewnętrznej powłoce stacji eksperyment MPAC/SEEDS.

Załoga Piąta będzie kontynuowała stare eksperymenty, a także poświęci się nowym. Między innymi będą to nowe badania nad długotrwałym przebywaniem w kosmosie człowieka. Dokładny spis eksperymentów, jak i więcej informacji na temat Załogi Piątej znajduje się pod adresem http://www.shuttlepresskit.com/STS-111/exp5-SPK.pdf