Obecność tak dużej ilości wody pod powierzchnią Marsa jest wielką niespodzianką. Szczególnie tak płytko!” – powiedział odnosząc się do ostatnich odkryć Gerhard Schwehm, dyrektor działu misji planetarnych ESA. Przygotowywana do wystrzelenia w czerwcu 2003 roku sonda Mars Express będzie w stanie zajrzeć pod powierzchnię Marsa jeszcze głębiej niż Mars Odyssey. Aż na kilka kilometrów w głąb.

Mars Express dostarczy bardziej globalny obraz tego, gdzie znajduje się woda i jak głęboko” – mówi Patrick Martin, naukowiec ESA związany z projektem.

Jeśli podziemne zbiorniki wodne, jak ten przedstawiony na powyższym obrazie, naprawdę istnieją, sonda Mars Express będzie miała duże szanse je odkryć. Pokładowy radarowy instrument MARSIS będzie potrafił zbadać podpowierzchniową strukturę planety do głębokości od stu metrów do kilku kilometrów. Dla porównania Mars Odyssy potrafi zdalnie penetrować grunt do głębokości zaledwie jednego metra.

Artystyczna wizja sondy Mars Express na orbicie Marsa.

Oprzyrządowanie sondy wykona też obrazy rozkładu minerałów na powierzchni Marsa w bardzo wysokiej rozdzielczośnci. Ten typ danych jest kluczowy dla zrozumienia rozkładu podpowierzchniowej wody. Inne cztery instrumenty (z siedmiu w sumie) będą obserwowały atmosferę i być może pozwolą odkryć procesy, dzięki którym para wodna i inne gazy atmosferyczne mogły uciec w przestrzeń kosmiczną.

Znajomość rozkładu wody na Marsie jest potrzebna nie tylko do określenia miejsc w których może występować życie. Pomoże także zrozumieć geologiczną historię planety, a przez to może dostarczyć wskazówek dotyczących formowania się Układu Słonecznego i ewolucji Ziemi. Dodatkowo obecność wody przybliża nas o krok ku załogowej eksploracji Czerwonej Planety.

Mars Express opuści na powierzchnię Marsa lądownik zwany Beagle 2. Opadnie na spadochronie prawdopodobnie w pobliżu równika. Lądownik jest specjalnie przygotowany do poszukiwania znaków życia zarówno na jak i pod powierzchnią planety. Specjalny „kret” dostarczy lądownikowi próbki gruntu z głębokości 1,5 metra. Będzie to też pierwszy lądownik który będzie bezpośrednio poszukiwał śladów życia od czasów Vikingów, które wylądowały na Marsie w 1976 roku.