Amerykańska Agencja Kosmiczna (NASA) przygotowuje się do budowy Teleskopu Kosmicznego Nowej Generacji (Next Generation Space Telescope – NGST), następcy Teleskopu Hubble’a. Ostatnio Agencja dokonała wyboru ekipy, która zaprojektuje kamerę na podczerwień. NGST ma zostać wyniesiony na orbitę w 2010 roku. Na podstawie dostarczonych przez niego danych naukowcy mają nadzieję zdobyć informacje o samym początku Wszechświata, okresie kiedy formowały się pierwsze gwiazdy i galaktyki.

Aby ten cel mógł zostać osiągnięty, teleskop musi charakteryzować się znacznie większą zdolnością skupiania światła niż Telekop Hubble’a. Dlatego zwierciadło NGST będzie miało średnicę 6 metrów czyli ponad dwa i pół raza więcej niż HST.

Teleskop ma obserwować najstarsze i najsłabsze obiekty we Wszechświecie (w wieku od miliona do kilku miliardów lat, 400 razy słabsze niż dotychczas obserwowane). Dlatego potrzebny jest dobry detektor promieniowania podczerwonego. Dodatkową pomocą będzie parasol wielkości kortu tenisowego, który pomoże wyeliminować wpływ promieniowania Słońca.

Jeszcze latem tego roku NASA zdecyduje, kto zbuduje teleskop. Na razie zdecydowano, że instrumenty badawcze zbudują naukowcy związani między innymi z Uniwersytetem w Arizonie i Lockheed-Martin Advanced Technology Center. Grupą będzie dowodzić dr Marcia Rieke z Uniwersytetu w Arizonie.