Choć do planowanego wystrzelenia pojazdu Cosmos 1 wyposażonego w kosmiczny żagiel jest jeszcze kilka miesięcy, zespół kierujący projektem przeprowadził już mnóstwo testów zapewniających udany lot.

Inżynierowie przeprojektowali niektóre części aby zwiększyć możliwości i niezawodność kosmicznego żagla. Dyrektor Planetary Society, które jest inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia, uważa, że pojazd kosmiczny jest lepiej przygotowany niż zakładano.

Jednym z ostatnio przeprowadzonych testów było rozłożenie jednego 15-metrowego żagla w komorze próżniowej rosyjskiej fabryki NPO Lawoczkin. Pojazd kosmiczny będzie napędzany ośmioma żaglami, które utworzą koło o średnicy 30 metrów. Po raz pierwszy wykorzystano mechanizm polegający na rozkładaniu żagla zamiast jego rozwijania. Nowe rozwiązanie, jak zapewnia Wiktor Kudriaszow zarządzający projektem Cosmos 1 w Centrum Kosmicznym Babakina, zadziałało bardzo płynnie, ale oczywiście kontynuowane będzie analizowanie danych z testu.

Artystyczna wizja kosmicznego żagla Cosmos 1 napędzanego wiatrem słonecznym. Takie żagle mają zrewolucjonizować podróże poza Układ Słoneczny.

Przebieg testu został nagrany dzięki kamerom Ecliptic Enterprises – firmy, która instaluje kamery na startujących rakietach, dzięki czemu możemy oglądać na filmach oddalającą się Ziemię. W taką kamerę będzie wyposażony także Cosmos 1.

Testy, jakie się już odbyły, dotyczyły strony mechanicznej funkcjonowania żagla. Teraz czekają go testy obwodów elektrycznych. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, powinny się zakończyć przed jesienią. Po testach zostanie wyznaczony termin startu, najwcześniej koniec tego roku.

Misja orbitalna kosmicznego żagla została opóźniona o ponad rok z powodu niepowodzenia lotu suborbitalnego (Misja żagla słonecznego nie powiodła się„>o czym pisaliśmy), później przeszkodziły zamiecie śnieżne w Rosji, które uniemożliwiły dostarczenie kluczowych elementów pojazdu. Postanowiono też wymienić niektóre komponenty pojazdy, w celu polepszenia sprawności aparatury i uniknięcia awarii w przyszłości.

Pierwszy orbitalny lot Cosmos 1 będzie miał na celu pokazanie, czy idea słonecznego żagla się sprawdza. Pojazd powinien za pomocą żagla rozpędzać się i przechodzić na wyższą orbitę. Jeśli się uda, kosmiczny żagiel będzie mógł być wykorzystywany w lotach międzyplanetarnych, na przykład na Marsa.