Jak co roku, będziemy mogli w nadchodzącym miesiącu obserwować meteory z roju Perseid. Warunki do ich obserwacji będą bardzo dobre.

O północy w połowie sierpnia ponad południowym horyzontem świeci gwiazdozbiór Koziorożca. Nad południowy-zachód przeniosły się konstelacje tworzące trójkąt letni – Lutnia, Łabędź, Orzeł. Dalej na zachód świecą: Herkules, Wężownik, Wolarz.

Na południowym-wschodzie i wschodzie widać już gwiazdozbiory nieba jesiennego – Pegaza, Ryby, Wodnika. Coraz wyżej wznoszą się: Kasjopeja, Perseusz.

Wielki Wóz wisi nisko nad północnym horyzontem zwrócony dyszlem na zachód.

W identyczny sposób wyglądać będzie niebo na początku miesiąca o godzinie 1:00 i pod koniec sierpnia o 23:00. Wszystkie momenty w tej informacji podano w czasie wschodnioeuropejskim, obowiązującym w sierpniu w Polsce.

Dni w sierpniu są coraz krótsze. 1 sierpnia w Łodzi Słońce przebywa ponad horyzontem od godziny 5:04 do 20:32 (przez 15 godzin i 28 minut). 15 sierpnia – od 5:26 do 20:06 (czyli przez 14 godzin i 40 minut), a ostatniego dnia miesiąca – od 5:52 do 19:32 (dzień trwa 13 godzin i 40 minut).Białe noce„>Białe noce, trwające wokół daty przesilenia letniego odchodzą w przeszłość. W sierpniu Słońce przebywa w gwiazdozbiorach Raka i Lwa (przeprowadzka wypada 10 sierpnia), ale jednocześnie w znakach zodiaku Lwa i Panny.

Układ faz Księżyca: Ostatnia kwadra 1 sierpnia godzina 12:22. Nów 8 sierpnia o 21:15. Pierwsza kwadra 15 sierpnia o 12:12. Pełnia 23 sierpnia o 0:29. Ponownie ostatnia kwadra 31 sierpnia o 4:31. W perygeum swojej orbity Księżyc znajdzie się 11 sierpnia o 1:33, a w apogeum 26 sierpnia o 19:44.

W sierpniu nie będzie żadnych zaćmień Słońca ani Księżyca.

Merkury przebywać będzie w Lwie i Pannie. Mimo że oddala się od Słońca na wschód (27 stopni pod koniec miesiąca), to jednak w Polsce jest niewidoczny ze względu na złe ułożenie ekliptyki względem horyzontu.

Warunki do obserwacji Wenus są bardzo złe, mimo że 22 sierpnia wypada jej maksymalna wschodnia elongacja. Na początku miesiąca, 40 minut po zachodzie Słońca świeci zaledwie 6 stopni ponad zachodnim horyzontem. Pod koniec sierpnia ta liczba zmniejszy się do 2 stopni. Planeta znajduje się w gwiazdozbiorze Lwa, a później przejdzie do Panny.

Mars przebywający w Raku, a później w Lwie, jest zbyt blisko Słońca, by jego obserwacja była możliwa. 11 sierpnia dojdzie do jego złączenia z Gwiazdą Dzienną.

Pod koniec miesiąca zapanują niezłe warunki do obserwacji Jowisza (o jasności -2 magnitudo). Planeta znajduje się w gwiazdozbiorze Raka, prawie na przedłużeniu linii przechodzącej przez gwiazdy Kastor i Polluks w Bliźniętach. 31 sierpnia, godzinę przed wschodem Słońca Jowisz będzie się znajdował 17 stopni ponad wschodnim horyzontem.

Dobre są warunki do obserwacji przebywającego w Byku Saturna. Jasność planety wynosi około 0 magnitudo, a wysokość nad horyzontem na godzinę przed wschodem Słońca zwiększa się w sierpniu od 20 stopni (1 sierpnia) do 44 stopni (31 sierpnia).

Uran kreśli pętle na granicy Koziorożca i Wodnika. Można go znaleźć, używając lornetki. 21 sierpnia przypada jego opozycja. Jasność planety to około 5,7 magnitudo (teoretycznie można go dostrzec nawet gołym okiem).

Przez niewielki teleskop można dostrzec Neptuna znajdującego się w Koziorożcu. Opozycja planety wypada 1 sierpnia. Jasność planety to 7,8 magnitudo.

Wieczorami wprawni obserwatorzy nieba dysponujący sporymi teleskopami mogą obserwować przebywającego w Wężowniku Plutona.

Sierpień to okres obserwacji meteorów z roju Perseid. To jeden z najaktywniejszych rojów na naszym niebie. W tym roku warunki do jego obserwacji są bardzo dobre. W okresie maksimum (12 sierpnia) Księżyc zachodzi około 22:00 i druga połowa nocy (kiedy widać więcej spadających gwiazd) jest zupełnie ciemna. W maksimum aktywności można dojrzeć około 100 śladów na godzinę.

Wykorzystajmy sierpniowe noce do obserwacji Perseid, gwiazd i planet!