Długotrwały lot kosmiczny ma znaczący wpływ na ludzkie ciało. Astronauci doświadczają zmian w swoich kościach i mięśniach. Aby sprostać wymaganiom stawianym przez długi pobyt na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej lub przez lot międzyplanetarny, agencje kosmiczne pracują nad zapobieżeniem ujemnych skutkom przebywania w Kosmosie.

Europejska, Francuska i Japońska Agencja Kosmiczna (ESA, CNES i NASDA) rozpoczęły eksperyment LTBR (long-term bedrest, długoterminowy wypoczynek w łóżku). Jego celem jest symulacja na Ziemi efektów długotrwałego braku ciążenia.

Badania przeprowadzono w Klinice Kosmicznej w Tuluzie we Francji w dwóch okresach: od sierpnia do grudnia 2001 roku oraz od marca do lipca bieżącego roku. W eksperymencie brali udział mężczyźni w wieku od 25 do 45 lat, którzy przez cały czas przebywali w pozycji leżącej.

Spośród 725 chętnych wybrano 25. Wszyscy byli Francuzami (poza jednym, Belgiem). W normalnym życiu byli nauczycielami biologii i geografii, budowniczymi, listonoszami, ogrodnikami, bibliotekarzami. Jeden był sprzedawcą telefonów komórkowych.

W czasie eksperymentu ochotnicy przeszli wiele badań, takich jak reakcje na stres, badania kości za pomocą rezonansu magnetycznego, biopsje mięśni, analiza moczu i krwi. Dodatkowe testy zostaną przeprowadzone po 45 dniach, 3 miesiącach, pół roku, roku i dwóch latach od zakończeniu okresu spędzonego w łóżku.

Wstępne wyniki doświadczenia znane będą w styczniu przyszłego roku.