Cztery niezależne grupy naukowców używając teleskopu Chandra, działającego w promieniowaniu X, odkryły części olbrzymiej, kosmicznej sieci.

Podczas pierwszych miliardów lat po Wielkim Wybuchu około 20 procent materii we Wszechświecie zapadło się pod wpływem własnej grawitacji i stworzyło gwiazdy oraz galaktyki. Większość tego co zostało, zarówno normalna jak i ciemna materia, stworzyło włóknistą sieć łączącą gromady galaktyk w całym Wszechświecie.

W taki sposób teoretycy wyobrażają sobie młody Wszechświat. Jednak sieci tej nie udawało się zaobserwować, wskutek bardzo gorącej temperatury jej gazu, ani w świetle widzialnym, ani w podczerwieni czy też przy użyciu teleskopów radiowych. Ale właśnie przedwczoraj, 1 sierpnia 2002 roku, naukowcy podali do wiadomości, że używając teleskop Chandra X-Ray Observatory zobaczyli wspomniany wyżej gaz!

Mieliśmy wiele silnych podstaw, wynikających z teorii Wielkiego Wybuchu i obserwacji młodego Wszechświata, że gaz ten istnieje, ale umykał on cały czas przed wykryciem” – powiedział Claude Canizares z Massachusetts Institute of Technology, który dowodził jedną z grup odkrywczych – grupą MIT. Wraz z innymi astronomami z Uniwersytetu w Ohio i Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, grupa MIT studiowała w promieniach X bardzo odległe kwazary. Część promieniowania z kwazarów została zaabsorbowana przez włókna gazu, a to przyćmienie zostało zarejestrowane przez teleskop Chandra.

Na podstawie ilości zaabsorbowanego promieniowania X naukowcy ustalili temperaturę, gęstość i masę gazu w tym miejscu. Temperatura gazu waha się w granicach od 300 tysięcy stopni Celsjusza do 5 milionów. Jedno z włókien zdaje się łączyć Drogę Mleczną z pobliską galaktyką Andromedy, a inne są oddalone od nas o kilka miliardów lat świetlnych.

Czwarty zespół z Uniwersytetu w Michigan znalazł dowody na istnienie tajemniczego gazu obserwując pochłanianie promieniowania X przez bliższe Ziemi galaktyki.

Teoretycy wierzą, że w takich gazowych komponentach znajduje się więcej masy niż we wszystkich gwiazdach we Wszechświecie. Więcej masy jest przypuszczalnie związane w ciemną materię. Odkrycie gazu pomoże astronomom w zlokalizowaniu ciemnej materii i zrozumieniu jej natury.

Zbigniew Artemiuk