Od dawna przyzwyczajamy się do niespodzianek sprawianych nam przez niedoskonałość odbioru wrażeń wzrokowych. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Na poniższej fotografii wykonanej przez NASA Hubble Space Telescope, dziwna para ciał niebieskich – galaktyka spiralna NGC 4319 (w centrum) oraz kwazar o egzotycznej nazwie Markarian 205 (po prawej u góry), sprawiają wrażenie bardzo bliskich sąsiadów. W rzeczywistości oba obiekty dzieli zarówno przestrzeń jak i czas.

NGC 4319 znajduje się w odległości 80 milionów lat świetlnych od Ziemi. Markarian 205 (Mrk 205) jest ponad 14 razy dalej, co daje w rezultacie około miliarda lat świetlnych. Pozornie bliskie położenie Mrk 205 i NGC 4319 jest po prostu sprawą przypadku. Astronomowie wykorzystali dwie metody w celu dokonania pomiaru odległości pomiędzy obiektami. Najpierw zmierzyli rozciągnięcie fali światła na skutek ekspansji Wszechświata. Dokonując ponownego pomiaru, astronomowie sprawdzili, jak bardzo ulega przyciemnieniu ultrafiolet z Mrk 205 podczas przejścia przez wewnątrzgalaktyczny gaz NGC 4319.

Zdjęcia z Hubble Wide Field i Planetary Camera 2 ukazują wnętrze NGC 4319. W dodatku do wewnętrznych galaktycznych ramion spiralnych, zewnętrzne ramię jest słabo widoczne u dołu, po lewej stronie. Niezwykle ciemne i bezkształtne kurzowe tory w wewnętrznej części galaktyki są dowodem zakłóceń, których przypuszczalnym źródłem jest interakcja z sąsiednią galaktyką NGC 4291, nie zamieszczoną na fotografii.

Położony w odległości miliarda lat świetlnych od Ziemi, Mrk 205 jest stosunkowo bliskim kwazarem. Wiele kwazarów znajduje się znacznie dalej. Kwazary, kiedyś znane jedynie jako tajemnicze, punktopodobne obiekty, teraz postrzegamy jako dalekie galaktyki o niezwykle jasnych jądrach. Te niewyczerpane fabryki światła są prawdopodobnie zasilane przez masywne czarne dziury. Dzięki potężnym teleskopom jak HST, często mamy mozliwość zobaczenia otaczającego kwazara halo, co doskonale można dostrzec na pierwszym zdjęciu dołączonym do artykułu.

Na fotografii możemy podziwiać galaktyki NGC 4291 i NGC 4319 wraz z pozornie pobliskim kwazarem Markarian 205. Zdjęcie zostało wykonane w ramach projektu Digitized Sky Survey.

Mrk 205 ma towarzysza, niewielkich rozmiarów galaktykę nieco poniżej niego. Prawdopodobnie obiekty oddziaływują między sobą, co częściowo tłumaczy strukturę halo kwazara Mrk 205.

Zdjęcia pochodzące z HST dowodzą, że pozostające w interakcji galaktyki i zakłócenia pomiędzy nimi są bogatym źródłem informacji ostrukturze i ewolucji galaktyk.