Satelita Integral, przebywający od dwóch miesięcy na orbicie, przeprowadził już próbne obserwacje czarnej dziury Cygnus X-1 – poinformował prof. Andrzej Zdziarski z Centrum Astronomicznego Mikołaja Kopernika PAN.

Misja Integral (International Gamma Ray Astrophysics Laboratory), przygotowywana przez Europejską Agencję Kosmiczną przy współpracy uczonych z kilkunastu krajów, w tym z Polski, obejmuje satelitarne badania źródeł promieniowania gamma i promieniowania rentgenowskiego we Wszechświecie.

Satelita został Integral wystartował„>wystrzelony 17 października 2002. O pierwszych Integral wykonał pierwsze pomiary„>testowych pomiarach i Wszyscy chcą widzieć w promieniowaniu gamma„>celach misji już informowaliśmy.

Główne przyrządy na satelicie Integral: teleskop gamma – IBIS i monitor rentgenowski – JEM-X wykonano przy współpracy polskich uczonych z Centrum Badań Kosmicznych PAN i Centrum Astronomicznego Mikołaja Kopernika PAN.

Satelita znajduje się obecnie w stadium rozruchu. Wszystkie podzespoły i przyrządy pracują normalnie. Przeprowadzono już kilka próbnych obserwacji czarnej dziury Cygnus X-1, a przyrząd IBIS zarejestrował i zlokalizował kilka silnych rozbłysków promieniowania gamma. Próby potrwają jeszcze do końca grudnia, a od nowego roku Integral rozpocznie już normalną działalność badawczą.

Przygotowany przez Europejską Agencję Kosmiczną program dla satelity Integral obejmuje 124 tematy – z czego sześć pod polskim kierownictwem. Będziemy prowadzić m.in. badania czarnych dziur – w tym najsłynniejszej Cygnus X-1, aktywnych jąder galaktyk i pulsujących gwiazd neutronowych” – zapowiedział prof. Zdziarski.