Czwartego i piątego stycznia Saturn przejdzie na tle mgławicy Krab. Ich wspólna obserwacja będzie utrudniona ze względu na ogromną różnicę blasku.

Saturn - najlżejsza z planet

Saturn jest drugą co do wielkości planetą w Układzie Słonecznym, ma największe pierścienie i… najmniejszą gęstość, mniejszą nawet od gęstości wody.

Saturn to planeta Układu Słonecznego. Światło słoneczne od niej odbite potrzebuje obecnie godziny i siedmiu minut aby dotrzeć do naszych oczu. Jasność Saturna, który znajduje się w pobliżu opozycji, to -0,5 wielkości gwiazdowej.

Mgławica Krab (nosząca numer 1 w katalogu Messiera) to pozostałość po wybuchu gwiazdy supernowej obserwowanym w 1054 roku. Wysłane z niej światło biegnie do Ziemi około 6500 lat (ponad 50 milionów razy dłużej niż od Saturna). Jasność mgławicy to około 8,4 magnitudo (Saturn świeci na niebie 3600 razy jaśniej).

Początek stycznia bieżącego roku to szczęśliwy czas, gdy oba znane i piękne obiekty obserwować możemy w tym samym rejonie nieba.

Schemat przedstawia trasę Saturna na tle Mgławicy Krab w dniu 4 stycznia 2003 roku.

Ogromna różnica blasku znacznie utrudni (lub wręcz uniemożliwi) ich wspólną obserwację w dniu największego zbliżenia. Jednak już teraz i kilka dni po zbliżeniu można używać widocznej gołym okiem planety do naprowadzenia swojego teleskopu na Kraba.

Kreśląc pętle wśród gwiazd Saturn ponownie przejdzie w pobliżu M1 około 10 kwietnia. Nie będzie to jednak tak bliskie spotkanie.