Agencja Kosmiczna NASA podała, że pierwszy w tym roku lot promu kosmicznego rozpocznie się w czwartek 16 stycznia o godzinie 16:39 naszego czasu. Wahadłowiec Columbia rozpocznie misję STS-107, w czasie której przeprowadzony będzie szereg doświadczeń naukowych. Jutrzejsze okno startowe rozciągać się będzie aż do godziny 19:09.

Kilka słów o rozpoczynającej się misji.

Lot STS-107 jest pierwszym i ostatnim w tym roku lotem, w ramach którego nie będzie odwiedzona Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Zamiast tego, załoga Columbii podzielona na dwa zespoły wykona około 80 eksperymentów naukowych z biologii, biomedycyny, fizyki, nauk o Ziemi i przestrzeni kosmicznej oraz technologii.

Badania prowadzone będą zarówno w części mieszkalnej promu jak i w module naukowym SPACEHAB.

Jak już wspomniano, załoga Columbii podzielona zostanie na dwa zespoły, które pracować będą na przemian tak, aby jak najlepiej wykorzystać czas misji. W skład Zespołu Czerwonego wejdą: dowódca misji Rick Husband, specjaliści misji Kalpana Chawla i Laurel Clark oraz specjalista ładunku Ilan Ramon. Niebieski Zespół zostanie utworzony przez pilota Williama McCoola i specjalistów misji Davida Browna i Michaela Andersona.

Moduł badawczy SPACEHAB to aluminiowy element umieszczony w ładowni promu. Ma 6,1 metra długości, 4,3 metra szerokości i 3,4 metra wysokości i jest połączony z częścią mieszkalną za pomocą hermetycznego tunelu. Znajduje się w nim aparatura badawcza ważąca łącznie 3400 kilogramów (masa sprzętu naukowego w części mieszkalnej to 363 kilogramy).

A oto spis tego, co umieszczono w SPACEHAB oraz badań, które zostaną przeprowadzone:

• Advanced Respiratory Monitoring System (ARMS): Badania płuc i serca ludzkiego w czasie czuwania i odpoczynku we wczesnych i późnych stadiach lotu kosmicznego.
  • Miniature Satellite Threat Reporting System (MSTRS): Technologia komunikacyjna stworzona przez Air Force Research Laboratory in Albuquerque.
  • Commercial Macromolecular Protein Crystal Growth (CMPCG): Komercyjny eksperyment, który będzie użyty do produkcji wielkich, wysokiej jakości kryształów białkowych w kontrolowanych warunkach stanu nieważkości.
  • Combined 2-Phase Loop Experiment (COM2PLEX): Badanie zjawiska włoskowatości w warunkach stanu nieważkości.
  • European Research In Space and Terrestrial Osteoporosis (ERISTO): Badanie in-vitro aktywności komórek kości w stanie nieważkości.
  • Osteoporosis Experiment in Orbit (OSTEO): Jak powyżej – badanie in-vitro komórek kości.
  • STARNAV Star Navigation Experiment: Testowanie nowego algorytmu wyznaczania pozycji statku kosmicznego bez podania położenia początkowego.
  • Physiology and Biochemistry 4: Eksperymenty medyczne – badanie przemian białek, kinetyki wapnia, zachowania kamieni nerkowych i wirusów w czasie lotu kosmicznego.
W części FREESTAR (Fast Reaction Experiments Enabling Science Technology Applications and Research) modułu SPACEHAB znajdzie się 6 kolejnych zestawów doświadczalnych:

• Mediterranean Israeli Dust Experiment (MEIDEX): Badanie rozkładu i własności fizycznych pyłu w atmosferze ponad północną Afryką, basenem Morza Śródziemnego i Saharą.
  • Shuttle Ozone Limb Sounding Experiment-02 (SOLSE-02): Nowa metoda badania pionowego rozkładu ozonu w ziemskiej atmosferze. Będzie ona w przyszłości wykorzystywana w satelitach pogodowych.
  • Critical Viscosity of Xenon-2 (CVX-2): Pomiar lepkości ksenonu (gazu używanego między innymi w lampach ksenonowych i silnikach jonowych) w pobliżu punktu krytycznego gazu.
  • Solar Constant Experiment-3 (SOLCON-3): Dokładne wyznaczanie wartości stałej słonecznej i badanie jej zmian związanych ze zmianą aktywności słonecznej. Pomiar musi być przeprowadzony w Kosmosie aby uwolnić się od pochłaniających własności ziemskiej atmosfery.
  • Space Experiment Module (SEM): Zestaw 11 doświadczeń realizowanych przez uczniów szkół z całych Stanów Zjednoczonych. To 14 lot zestawu.
  • Low Power Transceiver (LPT) experiment: Zestaw, który może być wykorzystywany do komunikacji i nawigacji na Ziemi, w powietrzu i w Kosmosie.
W części załogowej promu zainstalowano zestaw Closed Equilibrated Biological Aquatic System (CEBAS): Przeprowadzane tam będą doświadczenia z zoologii, botaniki i badań ekosystemów w warunkach stanu nieważkości.