Edward Higgins White II odbył tylko jeden lot w Kosmos podczas misji Gemini IV. Zginął tragicznie, przygotowując się do lotu Apollo 204 (Apollo 1). Był dziewiątym Amerykaninem w Kosmosie.

Ed White urodził się 14 listopada 1930 w San Antonio w Teksasie. W 1952 uzyskał licencjat ze studiów naukowych Akademii Wojskowej Stanów Zjednoczonych. W 1959 na Uniwersytecie Michigan uzyskał wyższy licencjat ze studiów naukowych. W 1965 uzyskał honorowy doktorat studiów astronautycznych na tejże samej uczelni. Po ukończonych studiach White został pilotem Amerykańskich Sił Powietrznych. Spędził trzy lata w Niemczech, pilotując bombowce F-86 i F-100. W 1962 został wybrany do drugiej grupy astronautów NASA.

Zdjęcie przedstawia załogę lotu Gemini IV. Po prawej James McDivitt – dowódca, po lewej Ed White – pilot.

3 lipca 1965 White odbył swój pierwszy lot kosmiczny. Była to misja Gemini IV, drugi lot załogowy tego programu. Dowódca był James McDivitt zaś pilotem Ed White. Podczas lotu White wyszedł jako pierwszy Amerykanin poza kapsułę statku. Był to pierwszy spacer kosmiczny dla amerykańskiego programu lotów załogowych (i drugi w historii po spacerze Aleksieja Leonowa). Spacer trwał 23 minuty. Podczas jego trwania White był przymocowany do statku siedmioipół metrową linią asekuracyjną. Astronauta poruszał się, pomagając sobie pistoletem ze sprężonym tlenem. Po zakończeniu spaceru pojawiły się drobne problemy z rehermetyzacją kabiny. Astronauci wodowali na Atlantyku 400 km na północ od wysp Bahama. Ich lot trwał 4 dni, 1 godzinę i 56 minut.

Od lewej: Gus Grissom, Ed White i Roger Chaffee. Cała trójka zginęła 27 stycznia 1967 roku w czasie testów przedstartowych, gdy wewnątrz kaspuły załogowej wybuchł pożar.

Drugim lotem White’a miała być misja Apollo 204. Miał być to pierwszy lot nowej kapsuły Apollo, którą amerykańscy astronauci mieli w przyszłości polecieć na Księżyc. Podczas przygotowań do lotu 27 stycznia 1967 zdarzył się wypadek. Gdy astronauci byli w hermetycznie zamkniętym statku Apollo na wyrzutni 34 Przylądka Canaveral, wybuchł na pokładzie pożar. Atmosfera kapsuły składała się tylko z tlenu. Dowódca Gus Grissom, Edward White i nowicjusz Roger Chafee zginęli. Była to pierwsza tragedia amerykańskiego programu kosmicznego. Po wypadku dokonano wielu przeróbek technicznych kapsuły Apollo. Na prośbę wdowy po Grissomie NASA zmieniła desygnację lotu Apolla 204 na Apollo 1.

Edward White był też dublerem lotu Gemini VII.

Michał Moroz