Co powiedziałby pionier lotnictwa, Orville Wright, widząc replikę Flyera z 1903 roku testowaną w tunelu aerodynamicznym?

Działająca reprodukcja pierwszej maszyny latającej braci Wright przechodzi testy w tunelu aerodynamicznym Langleya (LFST), zbudowanym w 1930 roku pierwszym pełnowymiarowym tunelu NASA. Podczas eksperymentu inżynierowie określą, jak replika Flyera może być bezpiecznie pilotowana, udokumentują jej charakterystyki lotu oraz stworzą pierwszy dokładny symulator lotu uczący pilotów sterowania prymitywnymi samolotami.

Pierwszy pilot, Orville Wright, był w składzie komisji doradczej, która w 1917 roku założyła Centrum Badań Langleya NASA. Później Wright był częstym gościem w LFST.

W projekt zaangażowane jest Old Dominion University (ODU) w Norfolk i Ken Hyde z Wright Experience, zakontraktowanego przez niedochodową Discovery of Flight Foundation z zadaniem udokumentowania, jak bracia Wright posiedli zasady pilotowania w zaledwie pięć lat. Replika Flyera powstała przy pomocy Ford Motor Co. oraz Experimental Aircraft Association (EAA). Użyte zostaną dwa silniki – jeden, będący wiernym odtworzeniem prymitywnego, benzynowego napędu z 1903 roku oraz drugi elektryczny, który może być precyzyjnie sterowany podczas testów w tunelu.

Według Hyde’a, ponowne odkrywanie sekretów braci Wright inspiruje nowe pokolenie, a to z kolei motywuje Wright Experience do działania. 17 grudnia reprodukcja Flyera ma odbyć lot na Kitty Hawk. Obecne testy mają ograniczyć ryzyko z nim związane.

Nie możemy przewidzieć pogody, jaka będzie 17 grudnia 2003 roku, kiedy Wright Experience planuje lot repliki. Wiemy tylko, że oryginalny Flyer może lecieć w zimny dzień przy wietrze 45 km/h.” – mówi profesor Robert Ash z ODU. „Testy w tunelu aerodynamicznym dadzą nam niezbędną wiedzę aby przygotować pilotów na każdą ewentualność.

Wright Experience i ODU zbudowały już reprodukcje szybowców braci Wright z lat 1901 i 1902.

Autor

Wojciech Rutkowski