Projekt satelity DART (Demonstration for Autonomous Rendezvous Technology) przeszedł przez ostatnie procedury zatwierdzające w ramach programu Orbital Space Plane (OSP). OSP to inicjatywa NASA, mająca na celu stworzenie pojazdu transportowego i ratunkowego dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Satelita DART został zbudowany aby zademonstrować nowe technologie potrzebne OSP aby zlokalizować i zbliżyć się do Stacji. DART zaprojektowany jest do samodzielnych operacji. Satelita kontrolowany jest przez komputer i nie wymaga obecności pilota. Jest to pierwszy zdalnie kierowany pojazd NASA zdolny do spotkań się z innymi pojazdami.

Proces analizy technicznej to długotrwałe badania, które miały potwierdzić, że pojazd został zaprojektowany zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i funkcjonalności. Podczas końcowego podsumowania zbiera się wyniki uzyskane podczas planowania misji i analizy dotyczące kierowania, składania i testowania pojazdu. Analiza jest wykonywana po zakończeniu projektu i szkiców pojazdu.

Te analizy to kluczowe osiągnięcie dla grupy DARTa” – mówi Jim Snoddy, kierownik misji. – Spieszymy się, aby pojazd był gotowy do startu, planowanego na 2004 rok. DART zaprezentuje autonomiczne technologie manewrowania, które mogą być kluczowe przy projektowaniu między innymi kolejnych pojazdów OSP„.

Zbudowany przez Orbital Sciences Corporation, DART zostanie wyniesiony na pokładzie rakiety Pegasus z samolotu L-1011. Rakieta zostanie uwolniona na wysokości około 13,6 kilometra nad Oceanem Spokojnym.

Po wyniesieniu, dzięki sprzętowi i oprogramowaniu satelita będzie mógł podróżować ze swojej orbity na spotkania z określonymi satelitami. Po zbliżeniu będzie można dokonać kilku operacji w bliskiej odległości. 24 godzinna misja odbędzie się bez obecności pilota.

W ramach programu OSP powstał demonstrator lotu X-37, wyprodukowany przez Boeing Expendable Launch Systems oraz demonstrator startu wyprodukowany przez Lockheed Martin Corporation. DART jest pierwszym demonstratorem testującym manewrowość.

Autor

Anna Marszałek