Nowe wybuchające źródło promieniowania gamma odkrył w naszej galaktyce satelita Integral – poinformował prof. Andrzej Zdziarski z Centrum Astronomicznego Mikołaja Kopernika PAN. Stworzony przez polskiego informatyka automatyczny system wyznaczania kierunku błysków wykrył właśnie swój pierwszy błysk gamma.

Wyniesione na orbitę 17 października 2002 roku kosmiczne obserwatorium Integral (International Gamma Astrophysics Laboratory), przeznaczone do badania źródeł promieniowania rentgenowskiego i gamma, działa bez zarzutu. Wykonuje zaplanowane obserwacje, w tym przegląd centrum i płaszczyzny Galaktyki. O Integral wystartował„>starcie, Integral wykonał pierwsze pomiary„>pierwszych pomiarach i Integral ma za sobą pierwsze obserwacje„>pierwszych obserwacjach już informowaliśmy.

Odkrycia wybuchającego źródła promieniowania gamma dokonano w czasie przeglądu płaszczyzny Galaktyki. Natura tego źródła pozostaje jeszcze nieznana. Być może jest to podwójny układ czarnej dziury ze zwykła gwiazdą” – powiedział prof. Zdziarski.

Integral bada najbardziej tajemnicze zjawisko astronomiczne naszych czasów – kosmiczne błyski gamma. Uruchomiony został automatyczny system wyznaczania kierunku tych błysków, umożliwiający ich natychmiastową obserwację przez inne instrumenty. Jednym z głównych autorów tego systemu jest polski informatyk, Jerzy Borkowski, aktualnie pracujący w Centrum Danych Projektu Integral pod Genewą. System ten wykrył właśnie swój pierwszy błysk gamma” – wyjaśnił prof. Zdziarski.

Główne przyrządy na satelicie Integral: teleskop gamma – IBIS i monitor rentgenowski – JEM-X wykonano przy przy współpracy uczonych z Centrum Badań Kosmicznych PAN i Centrum Astronomicznego Mikołaja Kopernika PAN. Zapewnia to polskim uczonym uczestnictwo w badaniach.