Świecący w konstelacji Raka Jowisz zbliży się za kilka dni do gromady otwartej M44 (Praesepe, Żłóbek).

W zodiakalnym Raku brak jasnych gwiazd. Obecny tam teraz Jowisz jest jego niewątpliwą ozdobą. Ze swoją jasnością -2,5 magnitudo, znajdując się wysoko na niebie, nie może pozostać niezauważony.

W jego stronę warto skierować lornetkę. Nieco na prawo (czyli na zachód) odnajdziemy „mgiełkę” złożoną z wielu gwiazd. To właśnie gromada otwarta M44. Wszystkie tworzące ją gwiazdy powstały razem i z biegiem czasu każda z nich podąży swoją drogą. Najlepszy moment do obserwacji planety i gromady to pierwsze dni kwietnia, kiedy w oglądaniu Kosmosu nie będzie przeszkadzał Księżyc.

Wielka gromada kulista w Herkulesie, M13 (NGC 6205), jest jedną z najsłynniejszych gromad na północnej półkuli. Została odkryta w 1714 przez E. Halleya, który zanotował, „daje się widzieć nieuzbrojonemu oku, gdy niebo jest czyste i nie ma na nim Księżyca” (gromada ma 5.8 mag). Jest to bardzo stara gromada. Jej wiek ocenia się na 14 miliardów lat. Średnica: 150 lat świetlnych, odległość od Słońca 22000 lat świetlnych.

Przeciwnością gromad otwartych są gromady kuliste. Tam gwiazdy tworzą stabilne zbiorowisko (znacznie większej ilości gwiazd), które nie było w stanie się rozpaść mimo upływu wielu miliardów lat od jego powstania.