W ciągu najbliższych dni obchodzić będziemy cztery rocznice związane z podbojem Kosmosu przez człowieka. Pierwsza z nich przypada już dziś.

2 kwietnia 1963 roku wystartowała radziecka sonda Łuna 4. Nie do końca wiadomo jaki był cel misji. Być może miało nią być rozbicie się o powierzchnię Księżyca. Niektórzy podejrzewają nawet, że Rosjanie chcieli wylądować na Księżycu. Nie udała się procedura wejścia na orbitę wokół Księżyca i 5 kwietnia sonda znalazła się na wydłużonej wokółziemskiej trajektorii.

4 kwietnia 1968 roku wystartowała misja Apollo 6. Był to ostatni bezzałogowy lot statku Apollo. Przeprowadzono ostatnie testy powrotu na Ziemię. Misja Apollo 7, która rozpoczęła się 11 października tego samego roku była już lotem załogowym.

5 kwietnia 1973 roku wystartowała misja Pionier 11. W grudniu 1974 roku Pionier zbliżył się do Jowisza, a w 1979 roku – do Saturna. Sonda badała też pole magnetyczne Słońca znajdując się daleko poza płaszczyzną orbity ziemskiej. Dało to lepszy wgląd w jego strukturę.

7 kwietnia 1968 roku wystartowała Łuna 14. Trzy dni później weszła na orbitę wokół Księżyca. Prowadziła między innymi badania księżycowej grawitacji.